Minder treinen door rood sein in 2014

Het aantal STS-passages is in 2014 stevig gedaald. Vorig jaar negeerden 112 treinen een rood sein, het laagste aantal sinds begin jaren ’80. Het aantal kilometers dat treinen afleggen is sinds die tijd echter met bijna de helft toegenomen. Dat staat in een jaarrapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat maandag is verschenen.

NS meldde eerder dit jaar dat het aantal STS-passages in 2014 is afgenomen. De Inspectie heeft nu de definitieve cijfers in een rapport bekendgemaakt.

De daling is volgens het rapport het gevolg van maatregelen die in 2014 zijn gerealiseerd, zoals de aanleg van 800 nieuwe ATB Vv- installaties (Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie), meer aandacht voor instructie, conflictvrij plannen van ritten, punctueler rijden en een sectorbrede verbetering van de veiligheidscommunicatie. Ook was er weinig neerslag en vorst.

grafiek, ilt, rapport, sts passages

Bron: ILT-rapport

Afname

NS Reizigers reed in 2014 59 keer door een rood sein, waar dat in 2013 nog 89 keer gebeurde. Ook Arriva registreerde een daling van het aantal STS-passages: van tien naar zeven. Volgens spoorbeheerder ProRail is de afname van het aantal keer door rood rijden over het gehele Nederlandse spoor te zien.

Gemeten over de periode 2010-2014 zijn treinen van Arriva het vaakst door rood sein gereden per miljoen treinkilometers. Het gaat om 40 keer door rood rijden op een aantal van 54.064.201 kilometer. (0,74 keer). Absoluut voert NS Reizigers de lijst aan met 302 keer door rood rijden. NS is met meer dan 582 miljoen treinkilometers ook de grootste vervoerder en heeft daarom ‘slechts’ 0,52 STS-passages per miljoen kilometers op zijn naam.

tabel, ilt rapport

Bron: ILT-rapport

Beveiligingssysteem

Waren de reizigersvervoerders in 2013 nog verantwoordelijk voor 104 STS-passsages, in 2014 zijn dat er slechts 59. De goederenvervoerders gaan in 2014 van 38 naar 31 passages. In deze categorie is DB Schenker verantwoordelijk voor de grootste afname van STS-passages. Bij de aannemers is het aantal STS-passages wel gestegen van 6 naar 10. De stijging is vooral zichtbaar bij NedTrain.

In totaal beschikken nu zo’n 2500 seinen over het ATB Vv-systeem. Hoewel er geen persoonlijk letsel meer is voorgekomen sinds 2012, is bij 16 passages in 2014 sprake geweest van potentieel ernstig risico. In dat geval bestaat er een kans op slachtoffers.

Weersomstandigheden

In de laatste maanden van het jaar vindt vanwege weersomstandigheden altijd een piek plaats in STS-passages, al was die in 2014 vanwege de zachte winter veel minder groot dan de jaren daarvoor. Het spoor kan glad worden als gevolg van bladeren of de reminstallatie op de wielen werkt minder goed vanwege vocht en vuil. Om minder last te hebben van glad spoor komen er steeds vaker magneetremmen op de treinen.

Het terugdringen van het aantal rood sein-passages is al jaren een speerpunt van spoorbeheerder ProRail. In 2004 stelde de stuurgroep STS-passages zich ten doel om het aantal passages in 2010 met 50 procent omlaag te brengen tegenover het referentiejaar 2003 waarin 265 keer door een rood sein is gereden. Die doelstelling werd in 2013 met 170 passages niet gehaald, maar in 2014 is het dan toch gelukt.

Download hier het volledige rapport van de ILT.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.