OV-chippoortjes op station Leeuwarden alleen bij perrons

Inwoners van omliggende wijken in Leeuwarden hebben geen pasje nodig om via het centraal station naar de binnenstad te komen. De poortjes die NS wilde plaatsen om het station af te sluiten, komen alleen bij de perrons en niet bij de ingang van de stationshal of de voetgangerstunnel naar de zuidkant. Dit in tegenstelling tot steden als Rotterdam, waar NS de ingangen juist wél heeft afgesloten.

De vervoerder heeft een compromis gesloten met de gemeente. Er komt een zone voor passanten én een zone voor reizigers. Dat laatste gebied zal alleen toegankelijk zijn met een OV-chipkaart. Eenmaal ingecheckt kun je alle perrons bereiken. In de Leeuwarder Courant legt vervoerswethouder Thea Koster uit dat tien procent van de stationsbezoekers iemand komt halen of brengen en nog eens tien procent gewoon passant is, bijvoorbeeld afkomstig uit de wijken.

Losse incheckpalen

De poortjes treden medio 2016 in werking. Er komen waarschijnlijk dertig tot veertig stuks, verdeeld over NS en Arriva. Die laatste verzorgt de regionale concessie in Noord- en Zuidwest-Friesland. De losse incheckpalen op de perrons blijven staan, zodat overstappers tussen treinen van beide vervoerders de ‘OV-chipkaartzone’ niet hoeven te verlaten.

Arriva is blij met de oplossing: “De keuzes zijn samen met de gemeente, NS en Arriva in goed overleg gemaakt”, laat een woordvoerder weten. “In de nieuwe situatie worden de voorzieningen voor de reizigers overzichtelijk geplaatst, ook met betrekking tot overstappen tussen Arriva en NS.”

Auteur: Redactie

3 reacties op “OV-chippoortjes op station Leeuwarden alleen bij perrons”

Spoordaafje Spoordaaf|07.07.15|14:25

En in Leeuwarden kan het wel, Waarom in Leiden en Rotterdam niet?

Ibo De Joode|07.07.15|20:23

Vraag: Komen er aparte poortjes voor Arriva klanten, of net als nu het lijkt geen poortjes, maar een “open” doorgang?

Ibo De Joode|07.07.15|20:27

Rotterdam is geregeld door gebruik te maken van een daarnaast gelegen (fiets)tunnel.
Probleem van Leiden is dat als een dubbeldekker (met studenten en andere reizigers) leegloopt, zeker in de spits, dat op de perrons niet te verwerken is + dat overstappers (ene naar andere perron) dan ook bij NS dubbel moeten in/uitchecken.
In Leeuwarden is het gemakkelijker te regelen door een aparte route te maken naar de tunnel onder het spoor. Er is ruimte genoeg. Ik vergat hierboven Arnhem te noemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.