Station Utrecht Centraal komende tijd flink op de schop

Utrecht Centraal krijgt er op 31 juli 12.000 vierkante meter bij.  Dan gaat een nieuw gedeelte open van het station, dat al enige tijd flink wordt verbouwd. Komend weekend begint spoorbeheerder ProRail ook met het verbreden van perron 6, later volgt perron 7. Afgelopen weekend vonden daarvoor voorbereidingen plaats.

Sinds deze week is ook het nieuwe perron 8 met sporen 20 en 21 in gebruik genomen. De bedoeling is dat reizigers daardoor zo weinig mogelijk merken van het werk aan perron 6 en later perron 7. Medewerkers van ProRail verplaatsten afgelopen weekend ook al tien palen voor de nieuwe perronkap op perrons 6 en 7, sloten sporen op vier locaties opnieuw aan en verplaatsten een wissel.

Op perron 8 zijn houten banken geplaatst die warmer en comfortabeler zijn om op te zitten dan de oude draadstalen varianten. Tot 2020 plaatst ProRail zo’n 1.500 nieuwe houten banken op negentig stations.

Sporen verschuiven

Perrons 6 en 7 gaan deze zomer volledig op de schop. ProRail vernieuwt en verschuift de bijbehorende sporen 15 en 18 terwijl het middelste spoor, spoor 16 (voor goederentreinen), definitief verdwijnt. Later deze zomer komen ook sporen 12, 13 en 14 aan de beurt en vervalt spoor 13. De sporen 18 en 19 gaan voor de duur van de werkzaamheden buiten dienst. Afgelopen weekend zijn ter voorbereiding onder meer zeven bovenleidingportalen verwijderd, 400 meter spoor en drie wissels. Een spoorwegkraan heeft de onderdelen in één stuk weg getakeld, zodat de werkzaamheden tot een weekend beperkt konden blijven.

Het verdwijnen van sporen 13 en 16 levert ruimte op om perron 6 over een lengte van 350 meter te verbreden. Dat wordt gedaan om het groeiend aantal reizigers ruimte te geven. Dagelijks maken 285.000 reizigers gebruik van station Utrecht Centraal, de verwachting is dat dit aantal de komende tien jaar toeneemt tot 360.000 per dag.

zomerwerkzaamheden_2015-336x300

Steunpilaar

In een latere fase verbreedt ProRail ook perron 7. Later in de zomer verdwijnen nog een paar wissels. Op donderdag 16 juli haalt ProRail de betonnen fundering van een steunpilaar uit de grond, tussen spoor 16 en 18 onder de OV Terminal. Op die plek komen straks de nieuwe sporen.

Met de aanpassingen wil ProRail zorgen voor een snellere doorstroom van treinen, laat het bedrijf weten. Alle sporen komen in vaste banen te liggen, vrij van elkaar. Zo hoeven treinen elkaar minder vaak te kruisen of op elkaar te wachten. Doordeweeks blijven alle treinen gewoon rijden, maar sommige treinen zullen op andere perrons stoppen dan gebruikelijk. Reizigers kunnen vanaf 31 juli gebruik maken van de nieuwe sporen. De werkzaamheden lopen door tot en met maandag 14 september.

Hieronder een filmpje dat ProRail heeft verspreid over de uitbreiding van station Utrecht Centraal:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.