Advocaat Veolia: nieuwe aanbesteding OV Limburg nodig

Station, Houthem-St. Gerlach, Limburg

Omdat Veolia zo is tegengewerkt bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, moet de hele procedure over. Dat zei advocaat Frederik van Nouhuys van Veolia afgelopen week tegen een provinciale bezwaarcommissie. Met name NS zou Veolia de benodigde informatie om een goed aanbod te kunnen doen te laat, onvolledig of helemaal niet hebben gegeven, maar ook de provincie zelf werkte het bedrijf tegen.

Opvallend aan de kwestie is dat Veolia de laagste inschrijver was op het onderdeel ‘spoor’. Juist bij dit onderdeel zou het bedrijf zijn tegengewerkt door NS, die de benodigde informatie onvolledig had doorgegeven. Veolia vroeg uiteindelijk 22 miljoen euro voor het onderdeel, wat volgens het bedrijf nog veel lager had kunnen zijn. De provincie eiste in de aanbesteding echter een bedrag tussen de 22 en 29 miljoen voor het spooronderdeel.

Veolia vroeg het laagst toegestane bedrag zodat het bij gebrek aan informatie in elk geval aan de eisen kon voldoen. Onderbouwing van de geoffreerde bedragen was echter niet nodig, zodat het lastig is de inschrijvingen te vergelijken. Uiteindelijk is het bod van Veolia afgewezen omdat het juist te hoog zou zijn.

Twee miljard

Tijdens de hoorzitting discussieerden de betrokken partijen (de provincie Limburg, Veolia en concessiewinnaar Arriva) vier uur lang over de aanbesteding van het openbaar vervoer in de provincie, meldde Dagblad de Limburger. Het is de grootste concessie voor regionaal OV in het land, met een waarde van zo’n twee miljard euro.

Aanvankelijk won NS-dochter Abellio/Qbuzz de aanbesteding, totdat bleek dat het bedrijf de hand had weten te leggen op vertrouwelijke informatie over concurrent Veolia. Dit was door een oud-directeur van Veolia aan Abellio doorgespeeld. Als gevolg van deze bedrijfsspionage trok de provincie Limburg de verleende concessie weer in en gunde deze aan Arriva, de nummer twee.

Heraanbesteding

Indien de aanbesteding wordt overgedaan, kan de winnaar nooit gereed zijn vóór eind 2016, wanneer de huidige concessie verloopt. Dat zou betekenen dat Veolia nog wat langer de concessie kan uitvoeren. Hoewel de provincie en Arriva het bedrijf ervan verdenken dat dit de reden is voor het bezwaar, ontkent Veolia dit ten stelligste. Zowel de provincie als Arriva willen geen heraanbesteding.

De zitting bij de provinciale bezwaarcommissie was een opmaat naar een zaak voor het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De verwachting is dat de verliezende partij -ongeacht wie dat is- naar het College stapt wanneer de bezwaarcommissie eind september uitspraak doet. Het College van Beroep kan op zijn vroegst pas in maart 2016 uitspraak doen, acht maanden voordat de nieuwe concessieperiode ingaat.

Lees ook:

Auteur: admin

3 reacties op “Advocaat Veolia: nieuwe aanbesteding OV Limburg nodig”

Rita Gehlen|16.09.15|17:01

maar ik vindt het eerlijkste als de aanbesteding overgedaan wordt en ik ben er een voorstander van dus zo snel mogelijk een goede beslissing nemen hier over de reizigers worden er onzeker van en het duurt te lang allemaal gr Rita Gehlen in limburg

Henri Blotenburg|16.09.15|09:41

Wat heeft ProRail er nu weer mee te maken? Die hoort alleen te zorgen dat de rails recht ligt waar nodig.

Jules Zollner|08.09.15|11:11

Dat komt ervan, als er aan alle kanten geknoeid en gebroddeld wordt. Bij aanbestedingen kan men niet zorgvuldig genoeg zijn, zo leert de ervaring en weet iedere ingewijde, en de provincie had dan ook te werk moeten gaan met horlogemakers-precisie. Nu geldt: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten, en dat kost de provincie, die toch méér dan geld genoeg heeft, vele miljarden extra. De belastingbetaler echter, maalt er niet om en Veolia is lachende derde. Terecht. Een goeie les, ProRail.