volle trein, NS, drukte, reizigers

Rover: veel klachten over volle treinen in september

Reizigersorganisatie Rover heeft in september meer meldingen binnengekregen over volle treinen dan in andere maanden in 2015. Ruim 2800 treinreizigers klaagden erover dat de treinen in september overvol waren. De meeste klachten kwamen binnen op trajecten die ook eerder dit jaar voor veel ongemak zorgden.

Reizigers klaagden met name over sprinters en intercity’s die tussen 7:30 en 8:20 uur ’s ochtends reden en over trajecten waar volgens de reizigers structureel te weinig materieel werd ingezet. Net als tijdens eerdere maanden zorgden de intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam, Hoorn-Kersenboogerd en Amsterdam en de sprinter tussen Nijmegen en Den Bosch voor frustraties bij de treinreizigers. Het grootste aantal klachten werd gegeven over het traject tussen (Woerden-)Breukelen en de Amsterdam Bijlmer Arena.

Te korte treinen

De helft van alle klachten was ingediend door reizigers die tijdens hun reis een kwartier tot een half uur moesten staan. Er was ook een klein percentage klagers dat aangaf op het station te zijn achtergebleven omdat de trein te vol was. Als verklaring gaven de reizigers aan dat hun trein te kort was voor de hoeveelheid passagiers op het perron.

Niet eerder dit jaar klaagden zoveel mensen over de drukte in de NS-treinen. In maart kreeg Rover bijna 2400 klachten over overvolle treinen en in januari deden 2041 hun beklag over de drukte in de trein. Wel werd er beduidend minder geklaagd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Rover wijt dit aan de lancering van de app Meldpunt Volle Treinen vorig jaar. Door die app kreeg Rover in september 2014 bijna het dubbele aantal meldingen binnen.

Tekort aan materieel

Rover ontvangt vanuit het hele land oproepen om langere treinen in te zetten, maar twijfelt er sterk aan of NS aan die vraag gaat voldoen. Aan het einde van dit jaar neemt de NS de Mat ’64-treinen uit de roulatie. De NS verwacht het vervangende materiaal voor deze treinen pas in 2016 geleverd te krijgen.

Bovendien had de NS erop gerekend dat studenten niet langer een OV-jaarkaart zouden krijgen. Vorig jaar besloot het kabinet echter om niet alleen de gratis studentenkaart te behouden, maar de kaart ook aan te bieden aan mbo’ers die nog geen 18 zijn. Eerder hadden minderjarige mbo’ers geen recht op een OV-kaart.

Gespreide lesuren

NS probeert een oplossing te verzinnen voor de krapte die waarschijnlijk zal ontstaan op het moment dat de Mat ’64-treinen niet langer gebruikt worden. Eerder deze maand riep de topman van NS, Roger van Boxtel, Nederlandse scholen op om hun lesuren beter te spreiden. Door lessen later of juist vroeger te laten beginnen, zouden veel studenten niet tijdens de spitsuren hoeven te reizen. Deze opmerking riep flink wat wrevel op bij onderwijsinstellingen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.