Fyra, hogesnelheidstrein

Arriva verwacht sneller hogesnelheidstreinen te kunnen leveren dan NS

Arriva is nog steeds bereid hogesnelheidstreinen te leveren voor HSL Zuid en wil de concessie van NS overnemen. De vervoerder verwacht sneller met dergelijke treinen te kunnen gaan rijden op dit traject dan de NS. NS zal naar verwachting op zijn vroegst in 2021 met snelle treinen gaan rijden op HSL Zuid.

In 2012 gaf Arriva ook al aan een alternatief te kunnen bieden voor de Fyra. Volgens Arriva werd dit aanbod destijds zonder overweging van de hand gewezen door de inmiddels afgetreden staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. De vervoerder vindt echter dat uit het rapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra dat woensdag werd gepresenteerd, is gebleken dat er wel naar dit alternatief gekeken had moeten worden en hoopt dat die kans alsnog komt.

Parlementaire enquêtecommissie

In 2013 werden de Fyra-treinen van het spoor gehaald vanwege de grote problemen. Sindsdien rijden er geen hogesnelheidstreinen van concessiehouder NS op de HSL Zuid. Woensdag presenteerde de parlementaire enquêtecommissie haar eindrapport over de Fyra en de HSL Zuid, waarbij de commissie haar presentatie afsloot met een beschuldiging naar alle partijen dat er geen volwaardig alternatief was voor de Fyra.

Arriva staat nog steeds achter het alternatief dat ze in 2012 aanbood. “Het is behoorlijk zuur dat ons aanbod destijds zomaar is afgewezen”, legt woordvoerder Roos Zevenboom van Arriva uit. Arriva moet wel opnieuw kijken hoe ze de HSL het beste kan exploiteren, want de situatie is nu niet meer hetzelfde als in 2012.

Rapport

Volgens Arriva bleek uit het rapport dat het financieel toezicht op de NS flink in gebreke is gebleven en dat NS een wanprestatie heeft geleverd, zonder dat dit de onderneming is aangerekend. Bovendien is er in 2013 onterecht niet naar het alternatief is gekeken dat Arriva destijds aanbood.

“Dit rapport is aanleiding om het weer over de concessie te hebben”, legt Zevenboom uit. “Meerdere partijen hebben bewezen dat ze in staat zijn om op een hogesnelheidslijn te rijden. NS heeft dat niet bewezen.” Arrriva deed mee met de aanbesteding naar de hogesnelheidslijn, maar de concessie ging naar de NS.

2021

NS verwacht in 2021 te gaan rijden op de HSL met snelle treinen die zowel op de Fyra als op het reguliere net kunnen rijden. De nieuwe intercity’s moeten tenminste 200 kilometer per uur kunnen rijden. Arriva denkt al voor die tijd goed werkende hogesnelheidstreinen te kunnen leveren en wil daarom de concessie wel overnemen.

Arriva is een dochtermaatschappij van de Duitse spoorwegonderneming Deutsche Bahn. In Duitsland rijdt deze onderneming al met hogesnelheidstreinen.

Wanprestatie

Arriva wilde nog geen uitspraken te doen over de precieze termijn waarop ze functionerende hogesnelheidstreinen zou kunnen laten rijden op de HSL Zuid, omdat ze haar aanbod uit 2012 opnieuw moet bekijken voor het toegepast kan worden. Eigenlijk heeft de de NS de concessie op het hogesnelheidsnet tot 2025 gegund gekregen.

Tijdens de presentatie van het Fyra-rapport gaf de commissie de aanbeveling aan de Tweede Kamer om eerder in te grijpen als een concessiehouder de fout in gaat. “Bij wanpresteren van de concessiehouder moet de concessieverlener reageren”, zei Madeleine van Toorenburg, voorzitter van de commissie, woensdag. De commissie wilde niet ingaan op de wijze waarop er ingegrepen moest worden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Arriva verwacht sneller hogesnelheidstreinen te kunnen leveren dan NS”

Theo Daar|03.11.15|13:42

Arriva is een dochtermaatschappij van de Duitse spoorwegonderneming Deutsche Bahn. In Duitsland rijdt deze onderneming al met enkele hogesnelheidstreinen.

Eigenaardige zinswending: In Duitsland zijn ALLE hoge snelheidstreinen van DB.

mvg

Joren Jacobs|05.11.15|10:24

Nog steeds achterlijk dat wij altijd ons eigen dingetje moeten hebben en dat het niet gewoon de exploitanten van de hsl-netten in de ons omringende landen zijn die bij ons de grens oversteken.

x y|09.11.15|18:43

Maar in Duitsland heeft DB óók grote problemen met IC materieel en is er ook geregeld een tekort. Beetje voorbarig en verwaand dus van Arriva.

Martin Wilgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.