Station Schiedam Centrum, RandstadRail, metro,

CU en VVD willen intercitystation Schiedam behouden

De ChristenUnie en de VVD hebben vragen gesteld over de status van Schiedam Centrum als intercitystation. Het kabinet wil namelijk dat er in de toekomst geen intercity’s meer stoppen op dit station. Dit wordt gedaan om de frequentie van het treinverkeer te verhogen tussen Den Haag en Rotterdam.

Nu rijden er op dit traject zes intercity’s en vier sprinters per uur. Het kabinet heeft het plan opgevat om die frequentie te verhogen naar acht intercity’s en zes sprinters. De Kamerleden Carla Dik-Faber (CU) en Betty de Boer(VVD) zijn van mening dat dit niet ten koste mag gaan van de status van Schiedam Centrum als intercitystation.

Overstapstation

Volgens Dik-Faber is Schiedam een belangrijk overstapstation en daarom moeten intercity’s hier blijven stoppen. Volgens de Kamerleden stappen er circa 20.000 mensen in Schiedam op de trein en een deel hiervan wordt benadeeld wanneer er geen intercity’s meer zullen rijden vanaf dit station. “Voor 19 miljoen euro komen er straks meer treinen, maar hebben de reizigers uit Schiedam geen intercity meer.”

Ook de NS, de provincie en de metropoolregio willen het intercitystation het liefst behouden. Volgens de ChristenUnie zullen in de toekomst bovendien nog meer reizigers van dit station gebruik gaan maken op het moment dat de Hoekse Lijn tot metro is omgebouwd.

Hoekse Lijn

De Kamerleden denken dat het voordelig zou kunnen zijn om de sporen van de Hoekse Lijn aan te sluiten op de sporen naar Delft en Den Haag. Daardoor zouden er vier sporen beschikbaar komen tussen Schiedam en Rotterdam.

“Reizigers houden dan een intercity in Schiedam en treinen kunnen elkaar inhalen tussen Rotterdam en Schiedam. Zo wordt de kans op vertraging voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam kleiner. Ik heb begrepen dat het vooral om het aanpassen van wissels gaat en mogelijk is de investering in de seinen dan niet nodig.”

Station Schiedam Kethel

Een tweede oplossing zien de Kamerleden in de realisatie van station Schiedam Kethel. Dik-Faber: “Tot nu toe is dit station steeds afgeschoten omdat juist door de drukte op het traject veel dure maatregelen nodig waren. Als de sporen van Hoekse Lijn beschikbaar komen voor de treinen naar Delft en Den Haag zijn er misschien mogelijkheden station Schiedam Kethel veel goedkoper te realiseren.” De Kamerleden vragen de staatssecretaris van IenM om twee opties voor de realisatie van station Kethel te onderzoeken op haalbaarheid.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “CU en VVD willen intercitystation Schiedam behouden”

baxspace|17.11.15|10:22

Deze ontwikkeling lijkt zeer ongewenst voor die mensen die langs de nieuwe metrolijn naar Hoek van Holland wonen. Volgens mij is de ontwerpfase daarvan allang voorbij. In de tekst probeert men die lijnen nog toe te voegen aan “sporen naar Delft en Den Haag”. Een echt RandstadRail zou dat wel zijn!
Overstapmogelijkheid voor diegenen die langs de nieuwe metrolijn wonen op andere intercities die bijv. wel op Rotterdam Centraal stoppen ligt dan nog verder buiten bereik. Terug naar de tekentafel!

Arco Sierts|17.11.15|13:45

Geachte heer Baxspace,

Het gaat hier over de HERbenutting van de vrijkomende (zuidelijke) sporen Schiedam-Rotterdam. Er is nadrukkelijk geen sprake van wijzigingen aan het reeds in gang gezette ombouwproject van de Hoekse Lijn. Leest u het artikel nog eens opnieuw, dan zal het u vast duidelijk worden.

Tip voor de redactie: een plaatje zegt vaak meer dan 200 woorden :-)

Mvg,
Arco Sierts
PTADC

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.