Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

Treinverkeer in Franstalig België plat door staking van 48 uur

Er rijden woensdag en donderdag nauwelijks treinen in Wallonië door een staking van het spoorpersoneel van de Belgische spoorvervoerder NMBS. De medewerkers protesteren tegen de maatregelen die de NMBS wil nemen om drie miljard euro te besparen. Ook vanuit Nederland rijdt de Thalys op woensdag niet en op donderdag rijden er minder Thalys-treinen. 

De federale overheid in België wil dat NMBS met behulp van een hervormingsplan enkele miljarden euro’s bespaart. Dit plan houdt onder meer in dat de productiviteit van het personeel omhoog moet en dat enkele treinverbindingen verdwijnen. Het personeel moet jaarlijks effectief 170 dagen gaan werken in plaats van 160 dagen. Ook zal het personeelsbestand uitgedund worden.

Dienstverlening

De vakbonden en de NMBS staan al maanden lijnrecht tegenover elkaar, maar de laatste paar weken lopen de onderhandelingen tussen de verschillende partijen helemaal vast. De vakbonden kondigden vorige maand aan de intentie te hebben om in totaal vijf dagen te staken in januari. In Vlaanderen staken de bonden op dit moment niet, maar ook hier rijden lang niet alle treinen.

De vakbonden vrezen dat de reizigers veel last gaan ondervinden van het aantal banen dat verloren gaat, omdat er vooral banen verdwijnen in de dienstverlenende onderdelen van de NMBS. Veel ontslagen vallen bij het loketpersoneel en in de seinhuizen en daar komen geen nieuwe mensen voor terug, meldde de Waalse christelijke vakbond tegen de Belgische omroep VRT.

Internationale treinen

Thalys meldt op de website dat de Thalys in de richting van Parijs en Lille via Brussel woensdag niet zal rijden. In eerste instantie zou de Thalys ook op donderdag niet rijden, maar woensdagochtend werd duidelijk dat er toch enkele treinen rijden. Naar verwachting zal ook de Eurostar richting Londen last ondervinden van de staking in België. NS Internationaal gaat ervan uit dat de intercity tussen Amsterdam en Brussel wel gewoon zal rijden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.