Intercity, trein, NS

Meer tussenstations voor intercity Haarlem en Alkmaar in 2017

De spits-intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem mogen volgend jaar waarschijnlijk toch weer stoppen op de tussengelegen stations Castricum en Heiloo. Met ingang van de dienstregeling 2016 laat NS alleen tijdens de spitsuren nog intercity’s rijden, die stoppen op Haarlem, Beverwijk en Alkmaar. Dit besluit leverde veel klachten op van reizigers en consumentenorganisaties.  

In 2015 stopte de intercity namelijk ook nog in Uitgeest, Castricum en Heiloo, maar volgens NS was dat niet langer mogelijk. De maatregel was namelijk nodig om de intercity in Haarlem te laten aansluiten op de intercity richting Den Haag. NS heeft nu in de adviesaanvraag dienstregeling 2017 de intentie uitgesproken om de intercity ook op twee andere stations te laten stoppen, namelijk op Heiloo en Castricum.

Vervoerscapaciteit

Met de nieuwe dienstregeling voldoet NS naar eigen zeggen aan de ‘regionale wens’. Bovendien is het mogelijk om de treinen hier te laten stoppen, terwijl tegelijkertijd de aansluiting in Haarlem op de intercity’s van en naar Leiden behouden blijft. Ook kunnen reizigers zo sneller naar Haarlem reizen en de verdeling van vervoerscapaciteit op dit traject verbetert.

In de adviesaanvraag dienstregeling 2017 zegt NS ook van plan te zijn om in heel Nederland meer treinen te laten rijden, om treinreizen sneller te laten verlopen, meer rechtstreekse verbindingen te realiseren en reizigers minder lang te laten wachten op het station. De spoorvervoerder zegt dat dit mogelijk is omdat in 2016 extra infrastructuur wordt aangelegd, die NS in 2017 met een nieuwe landelijke basis van de dienstregeling wil benutten.

Groeiscenario

De consumentenorganisaties in het Locov gaven vorig jaar al aan dat NS onderzoek moest doen naar mogelijke groeiscenario’s. “Ons advies voor de middellange termijn is dat NS samen met de provincie, Metropoolregio en gemeentes de mogelijkheden van een groeiscenario onderzoekt, waarbij een beter opgezet OV-systeem een groter aantal reizigers gaat trekken”, schreven de organisaties destijds aan NS. De nieuwe plannen moeten nog goedgekeurd worden.

Lees ook: Geen intercity meer tijdens daluren tussen Haarlem en Alkmaar

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Meer tussenstations voor intercity Haarlem en Alkmaar in 2017”

kees boer|03.02.16|15:31

Toch wel jammer dat de reizigers uit heiloo en Castricum nu nog 10 maanden moeten wachten voordat ze hun verbinding weer terugkrijgen terwijl ze decennia lang die hadden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.