NS International, proef, Whatsapp

Klantenservice NS International nu bereikbaar via WhatsApp

NS International start maandag een proef waarbij reizigers via WhatsApp contact op kunnen nemen met de klantenservice. Reizigers kunnen nu al contact opnemen met de klantenservice door te bellen of via Twitter en Facebook, maar volgens NS is het daarmee nog steeds niet voor alle reizigers mogelijk om in contact komen met de klantenservice. De proef van NS International duurt twee maanden.

Volgens NS International werkt WhatsApp direct en is iedereen ermee bekend, terwijl niet alle reizigers Twitter of Facebook gebruiken. Ook willen sommige reizigers niet bellen met een medewerker. “Bijna alle smartphonegebruikers zijn inmiddels wél gewend aan het gebruik van WhatsApp”, aldus NS.

Klantenservice

Tijdens de proef bekijkt NS International of WhatsApp veel gebruikt wordt door reizigers en op welke manier. NS verwacht dat reizigers met name WhatsApp zullen gebruiken wanneer ze vragen hebben over aansluitingen en bij vertragingen. Reizigers die een ticket boeken in een internationale trein, ontvangen voorafgaand aan hun reis een mail met specifieke reisinformatie en een mobiel nummer van NS Internationaal. Naar dit nummer kunnen de reizigers WhatsAppen. De proef is alleen gericht op internationale treinreizen en treinreizigers. Voor reizigers met een binnenlands ticket is WhatsAppen met de klantenservice niet beschikbaar

“Reizen over de grens is voor een aantal klanten nét even spannender dan een trip in Nederland met de trein”, aldus Marjon Kaper, directeur van NS International. “Juist dan kan een vraag stellen via WhatsApp helpen om de reis vlot te laten verlopen. Appen is laagdrempelig en biedt meer privacy dan bellen. We willen snel een antwoord op maat kunnen geven.” Het mobiele nummer van de reiziger wordt na het contact met de klantenservice niet meer gebruikt door de spoorvervoerder. De reiziger hoeft dus niet bang te zijn voor commerciële berichten.

Ticket via smartphone

De klantenservice is ook via WhatsApp 24 uur per dag bereikbaar. NS International heeft het voornemen om steeds meer diensten aan te bieden via de smartphone, omdat dit apparaat onmisbaar is voor de internationale reiziger. Reizigers kunnen sinds februari 2015 ook al via hun smartphone een ticket boeken bij NS International en dit in de Smartphone App laden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.