ICE, Deutsche Bahn

Deutsche Bahn lijdt in 2015 verlies van 1,3 miljard euro

De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn heeft in 2015 een verlies geleden van 1,3 miljard euro. Dit kwam met name door hoge, eenmalige kosten, maar de spoorvervoerder werd vorig jaar ook geconfronteerd met 1,2 procent minder reizigers op korte afstanden en in de regio. Dit is een verlies van bijna 30 miljoen reizigers in 2015.

Topman Rüdiger Grube beloofde eerder nog dat DB in 2015 ook winst zou maken, net zoals in de twaalf eerdere jaren. ‘We hebben niet bereikt wat we ons hadden voorgenomen’, aldus Grube op een bijeenkomst in Berlijn. Dit verlies is met name veroorzaakt door eenmalige afschrijvingen op het goederenvervoer per spoor en hogere kosten voor de ombouw van Deutsche Bahn.

Omzet

Ondanks de vermindering van het aantal reizigers op korte afstanden, deed de spoorvervoerder het wel goed op lange afstanden. Hier steeg het aantal passagiers met 22 procent naar 132 miljoen. De omzet van DB nam bijna 2 procent toe en bedroeg voor het eerst meer dan 40 miljard euro.

Grube beloofde tijdens de bijeenkomst meteen beterschap. Door het bedrijf om te bouwen, iets waarmee DB afgelopen jaar al begonnen is, moet het treinverkeer vaker op tijd gaan rijden en de efficiëntie verbeteren. “Nog dit jaar zullen onze klanten daarvan profiteren.” Grube wil de efficiëntie voornamelijk verbeteren door de kosten te verlagen. De Duitse vervoerder heeft al aangekondigd de komende vijf jaar 700 miljoen te gaan bezuinigen. Ook moet de winstgevende dochteronderneming Arriva gedeeltelijk worden verkocht.

Dividenduitkering

Ondanks dit verlies van Deutsche Bahn, eist de Duitse staat – aandeelhouder van de spoorvervoerder – een dividenduitkering van 850 miljoen. Zo wordt de schuld van DB nog hoger, want nu al heeft de vervoerder 17,5 miljard aan schulden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.