Deutsche Bahn, LOROL, Bahnhof Willesden

Arriva wint miljardenconcessie voor spoorvervoer Londen

Deutsche Bahn-dochter DB Arriva heeft de concessie gewonnen om de komende jaren het spoorvervoer te verzorgen op de London Overground. Het gaat hier om een contract van 1,9 miljard euro. De concessie zal van start gaan in november van dit jaar en duurt 7,5 jaar, met een mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.

De andere bieders kunnen nog tien dagen bezwaar maken tegen deze gunning. Ook vervoerders MTR Corp, Metroline Rail en LoKeGo, een joint venture van Keolis (UK) en Go-Ahead Holding, dongen mee naar het contract. DB Arriva verzorgt al sinds 2007 het vervoer van de London Overground, maar doet dit nu nog samen met MTR Corporation. Door de gunning van dit contract aan Arriva, zal DB Arriva de enige vervoerder worden op de London Overground.

Modernisering

Met het ingaan van het nieuwe contract, heeft DB Arriva ook de taak gekregen om de stations te moderniseren en om op bepaalde routes vaker en meer regelmatig treinen te laten rijden. De concessieverlener, Transport for London (Tfl), wil zelfs dat DB Arriva treinen laat rijden op 26 december. In 2018 moeten bovendien 45 nieuwe Bombardier Aventure EMU’s in gebruik genomen worden.

Volgens Transport for Londen, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in Londen, heeft Arriva het contract gewonnen, omdat deze vervoerder waarschijnlijk de gewenste ‘duurzame verbeteringen’ in de prestatiecijfers kan bewerkstelligen. Tfl wil dat Arriva in ieder geval de punctualiteitscijfers verbeterd en heeft ook in het contract opgenomen dat de vervoerder goed moet samenwerken met Bombardier en de Britse infrabeheerder Network Rail.

London Overground

De London Overground is een bovengronds spoornetwerk dat een groot deel van London en delen van Hertfordshire met elkaar verbindt. “Met het nieuwe contract voor de London Overground gaan wij door met onze groeistrategie,” zei Manfred Rudhart, de Britse topman bij DB Arriva. “De London Overground is in de afgelopen negen jaar een echt succesverhaal geworden. Ik ben blij dat wij betrokken worden bij het verder vormgeven van de toekomst van de London Overground.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Arriva wint miljardenconcessie voor spoorvervoer Londen”

baxspace|22.03.16|12:56

Een voorbeeld voor Nederland, Investering in railinfra, getuige het gedraaikont, getalm en gedraal rond de lijnvoering tussen Utrecht en Leiden. Gepriegel op de vierkante millimeter met RandstadRail. Je vraagt je af waar ze hier in Nederland mee bezig zijn…

kees boer|22.03.16|21:02

Ik vind dit een hele uitdaging,ik heb in 2001 daar gezien dat deze ook bussen rijdt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.