Duitsland investeert meer in stedelijk en regionaal spoor

Duitsland gaat de komende jaren een flink bedrag beschikbaar stellen om het regionale en stedelijke spoor te versterken. De overheid heeft een nieuw pakket van wetgevende maatregelen voor het spoor aangenomen, waardoor er nu jaarlijks circa 8,2 miljard euro vrijgemaakt wordt. Dit geld kan geïnvesteerd worden in stedelijk en regionaal spoor. Bovendien is door de overheid vastgelegd dat de kosten die de regionale vervoerders moeten betalen om toegang te krijgen tot het spoor, de track access charges, per jaar niet meer dan 1,8 procent zullen stijgen.

Volgens de International Rail Journal lobbyen de federale deelstaten al langer voor een minder hoge jaarlijkse verhoging van de track access charges. Nu zowel het Duitse parlement, de Bundestag, als de verschillende deelstaten, de Bundesrat, de nieuwe wetgeving hebben aangenomen, kan er meer geïnvesteerd worden in het regionale spoor. Bovendien komt er waarschijnlijk meer ruimte voor concurrentie en deregulering op het Duitse spoornetwerk.

Investeringen

De Duitse branchevereniging voor de spoorindustrie, de VDB, reageerde verheugde op dit nieuws, met name omdat veel van de subsidie voor rail in het verleden moest worden besteed aan de jaarlijkse hoge verhogingen van de toegangskosten. Daardoor bleef er minder geld over om te investeren in het verbeteren van de rail.

“Deze wetgeving zorgt ervoor dat er eindelijk duidelijkheid komt voor regionale spoorvervoerders”, zo zei de algemeen directeur van de VDB, Ben Möbius. “De spoorindustrie heeft voor de komende jaren nu een goede financiële basis. Met 2,5 miljard reizigers per jaar is regionaal spoor de ruggengraat van de mobiliteitssector in Duitsland.” Möbius hoopte wel dat internationale spoorvervoerders nu niet meer hoeven te gaan betalen om toegang te krijgen tot het spoor.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Duitsland investeert meer in stedelijk en regionaal spoor”

kees boer|13.07.16|19:39

Een goed voorbeeld,deden ze dat in Nederland ook maar zo,ik denk ook aan heropening Bad Bentheim-Nordhorn en aan de regionale trein Arnhem-Düsseldorf en er werd wel eens een gesloten spoorlijn heropend,ik stuitte meerdere keren helaas op politieke onwil,torpedatie dat in Duitsland heel normaal is zoals een heropening Nijmegen-Kleef,herstel spoorhiaat Rhenen-Kesteren,heropening Haarlemmermeerlijnen – inmiddels is de N201 berucht dat deze gevoelig is voor ongelukken – ,

kees boer|13.07.16|19:40

Vervolg: men moet eens kijken op het eiland Usedom en ook wel Rügen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.