Valleilijn, station Amersfoort

Elk kwartier een trein op de Valleilijn technisch mogelijk

Gepubliceerd op 04-11-2016 om 10:24

Het is volgens ProRail, de provincie Gelderland en vervoerder Connexxion technisch mogelijk om elk kwartier een trein te laten rijden op de gehele Valleilijn. Dit blijkt uit een memo die de drie partijen hebben gestuurd naar de leden van de gemeenteraad Ede. De realisatie van een kwartierdienst op de hele Valleilijn moet de bereikbaarheid van alle gemeenten langs de Valleilijn verder verbeteren. 

Momenteel rijdt er alleen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid, maar de provincie Gelderland en Connexxion willen graag een kwartierdienst over de volledige Valleilijn van Amersfoort tot Ede-Wageningen realiseren. Tussen Barneveld Zuid en Ede-Wageningen zal het aantal treinen dan toenemen van nu vier naar acht treinen per uur.

Snelheid verhogen

Dit vereist wel enkele maatregelen en aanpassingen aan het spoor. Om de frequentie te kunnen verdubbelen, is het nodig dat de treinen sneller kunnen rijden en moeten tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen de dubbele sporen worden uitgebreid. ProRail werkt aan twee projecten om de robuustheid op het spoor te verbeteren en om de snelheid te kunnen verhogen.

ProRail zou de snelheid op bepaalde delen graag willen verhogen tot maximaal 140 kilometer per uur. Die is momenteel nog 80 kilometer per uur. Een hogere snelheid is in ieder geval nodig tussen Barneveld en Meulunteren, vanwege de toevoeging van de stations Barneveld-Zuid en Hoevelaken. “De stops op deze stations leiden namelijk tot een afnemende robuustheid op de merendeels enkelsporige Valleilijn”, staat te lezen in de memo.

Het tweede project bevindt zich momenteel nog in de studiefase en daarover moet de definitieve besluitvorming dus nog plaatsvinden. Onderdeel van dit project is hoogstwaarschijnlijk het rechter leggen van de spoorbogen bij Meulunteren. Daardoor kunnen over een groter deel van het baanvak – ook in Ede – de treinen sneller rijden.

Dubbelspoor

Het uitvoeren van een kwartierdienst is bovendien nu nog niet mogelijk, omdat de treinen elkaar niet kunnen passeren. De Valleilijn is namelijk op een groot deel enkelsporig. Behalve een hogere snelheid, moet er dus ook een stuk dubbelspoor worden gecreëerd ter hoogte van station Ede-centrum. ProRail heeft geen belemmeringen gezien om hier deze aanpassing aan het spoor te kunnen realiseren.

Om de veiligheid te kunnen blijven handhaven, zullen ook enkele overwegen aangepast moeten worden in de gemeente Ede. De infrabeheerder wil in 2017 een plan aanbieden aan de gemeente Ede voor de realisatie van de kwartierdienst en de financiering die hiervoor nodig is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.