Volle NS-trein, drukte, reizigers

Top 10 klachten volle treinen niet meer volledig rond Utrecht

In tegenstelling tot de maand april concentreerden de klachten over volle treinen in mei zich niet meer louter op trajecten rondom Utrecht en Amersfoort. Via het meldpunt volletreinen.nl houdt reizigersorganisatie Rover de klachten bij over de volle treinen en in april werd de top 10 weer ingenomen door trajecten verspreid door heel Nederland. Zo werd er onder meer geklaagd over de trajecten Groningen-Zwolle, Rotterdam-Dordrecht en Haarlem-Amsterdam. Dit zijn nieuwkomers in de top 10.

Dit betekent niet dat problemen hier zijn verdwenen, want ook in mei bestaat de top drie uit de intercity’s tussen Utrecht – Schiphol, Amersfoort – Amsterdam en Utrecht – Amsterdam. Dit blijven de drukste trajecten op het Nederlandse spoor.

Voorjaar

Overigens neemt het aantal klachten over volle treinen al enkele maanden af. Rover heeft in mei 1364 klachten binnengekregen en dat betekent dat er al sinds januari sprake is van een daling. Maar de reizigersorganisatie benadrukt dat dit altijd gebeurt in het voorjaar. Vanwege de vakantietijd en het mooie weer zal het aantal meldingen de komende maanden verder doorzetten, met hoogstwaarschijnlijk weer een stijging in september.

De spreiding van trajecten is niet het enige verschil dat Rover heeft opgemerkt in vergelijking met eerdere maanden. Reizigers zijn ook veel meer tevreden over de mate van drukte in de weekendtreinen. In mei werden maandag, dinsdag en donderdag genoemd als drukste dagen, terwijl in april de meeste klachten binnenkwamen over de zondag. Dit komt volgens de reizigersorganisatie door het initiatief van NS om de drukste weekendtreinen te verlengen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Top 10 klachten volle treinen niet meer volledig rond Utrecht”

Sèbastiaan de Groot|19.06.17|21:35

De NS moet als het aan mijn ligt die treinen langer maken tijdens de spits.

En als aanvulling diesel treinen in zetten die de NS buiten dienst heeft staan wachten op een koper of verhuur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.