Wederopbouw Friesenbrücke hindert verbetering spoor Groningen-Bremen

De realisatie van een hoogwaardige treinverbinding voor personenvervoer tussen Groningen en Bremen lijkt in gevaar. Duitse en Nederlandse partijen werken al enkele jaren samen aan het project Wunderline om de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen willen verbeteren, maar zij kunnen het nu niet eens worden over de aanpak van de in 2015 vernielde Friesenbrücke. De provincie Groningen dreigt zelfs om geen geld meer beschikbaar te stellen.

De grootste hindernis zijn de verschillende belangen aan de Duitse en de Nederlandse kant. De Nederlanders willen dat de er in ieder geval twee snelle treinen per uur gaan rijden in beide richtingen. Maar de Duitsers vinden het belangrijker dat de Friesenbrücke elk half uur beschikbaar is voor scheepvaart. Dat strookt niet met elkaar.

Overheidsgeld

De provincie Groningen heeft eigenlijk al 85 miljoen euro gereserveerd voor dit project, maar waarschuwt nu dit geld niet meer beschikbaar te stellen als er voor de zomer nog geen duidelijkheid is over de manier waarop de Friesenbrücke zal worden aangepakt. “Het heeft geen zin om meer dan 100 miljoen euro overheidsgeld in de Wunderline te steken als we de reizigers alleen stoptreinen en geen sneltreinen kunnen bieden”, aldus gedeputeerde Fleur Gräper tegen het Dagblad van het Noorden. “In dat geval moeten we ons op het Wunderline-dossier heroriënteren.”

Dat betekent ook dat het geld wegvalt dat het Rijk beschikbaar heeft gesteld voor een betere grensoverschrijdende verbinding, te weten 17 miljoen euro. In totaal zorgt dat voor een verlies van ruim 100 miljoen euro. Volgens Gräper is het een probleem dat de Duitsers vrezen dat een verbeterde spoorlijn tussen Bremen Groningen een concurrent zal worden voor het goederenvervoer over de Ems. De gedeputeerde meent dat die vrees ongegrond is, omdat het spoor in Nederland zo drukbereden wordt door personentrein dat er weinig ruimte overblijft voor goederentransport.

Wunderline

In het project Wunderline werken de provincie Groningen, IHK für Ostfriesland und Papenburg, AG Ems, Groningen Seaports en Landkreis Leer samen aan een betere spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Het is de bedoeling dat passagiers in twee uur kunnen reizen. In 2013 reserveerden de Nederlandse overheidsinstanties 102 miljoen euro voor de studie en projecten voor een snellere verbinding en de eerste stappen zijn al gezet.

Maar met de vernieling van de Friesenbrücke eind 2015 is hier een extra opgave bijgekomen, omdat daardoor extra problemen ontstonden. Met alle stakeholders in het project moest gekeken worden naar de nieuwe brug. Daarbij hebben de vervoerders een voorkeur voor een grote draaibrug, maar vanwege de tijd die nodig is voor het openen en sluiten lijkt een sneldienst over de brug niet mogelijk. Juist daar lijken de Nederlandse overheden geen behoefte aan te hebben.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.