Treinen NS Carthesiusweg (foto: NS)

NS gaat niet in op FNV-ultimatum, vakbond gaat actievoeren

De strijd tussen NS en vakbond FNV Spoor over de strategie van de spoorvervoerder is opnieuw opgelaaid nu NS het ultimatum van FNV woensdag heeft laten verlopen. Omdat NS niet op tijd op de eisen van de vakbond is ingegaan, zegt FNV geen andere keuze te hebben dan te gaan staken. NS blijft bij het standpunt dat staken geen zin heeft en nodigt de vakbond opnieuw uit aan tafel te blijven zitten voor verdere gesprekken.

De twee partijen staan al maanden tegenover elkaar, omdat FNV van NS eist dat ze op vier punten de bedrijfsvoering aanpast. Maar NS benadrukt in reacties juist steeds dat ze keuzes bewust hebben gemaakt in hun strategie om de prestaties te verbeteren. Bovendien kan NS niet aan alle eisen van de FNV voldoen, omdat die door de landelijke politiek zijn afgedwongen.

Overleg

NS blijft de vakbond daarom verzoeken om opnieuw te komen praten. Op eerdere uitnodigingen voor nieuwe gesprekken, werd door FNV Spoor niet gereageerd. “NS ziet voldoende aanknopingspunten voor beide partijen om in gesprek te komen over een aantal onderwerpen die FNV Spoor heeft geagendeerd. Hiermee reageert NS op het ultimatum dat FNV Spoor gesteld heeft. NS doet een dringend beroep om af te zien van eventuele acties.”

De vakbond zegt het ok vervelend te vinden om acties te voeren, aangezien reizigers daar hinder van zullen ondervinden, maar beweert geen andere keuze te hebben. “De directie van NS sloopt het op twee na best presterende spoorbedrijf van de wereld”, aldus vakbondsman Henri Janssen. “De werknemers zijn het niet eens met de afbraakplannen; het spoor gaat hen aan het hart. We moeten de krimpplannen van de directie tegengaan. Voor de lange termijn is dat niet alleen voor de werknemers, maar ook voor de reizigers en voor de kwaliteit van het openbaar vervoer juist het beste dat we kunnen doen.”

Eisen

FNV zegt met de eisen op te komen voor de 6000 medewerkers die de kramp van NS willen tegengaan. Dit houdt voor de vakbond in dat NS weer moet gaan meebieden op de concessies voor regionale lijnen, dat de vervoerder ermee moet stoppen de werkgelegenheid uit de regio’s te halen en dat ze de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer moet houden. Bovendien moet er op alle dubbeldekkers standaard met twee conducteurs gereden worden, vanwege gezondheid voor de conducteurs en de veiligheid voor de reizigers en medewerkers.

NS noemde die eisen al eerder ‘niet te begrijpen’ en plaatste kanttekeningen bij alle eisen. Zo zou het slimmer zijn om niet standaard een tweede conducteur in te zetten op alle dubbeldekkers, maar door juist te kijken naar risicomomenten. Het verplichte meedingen naar regionale concessies was door de afspraak met het ministerie van Financiën niet mogelijk, waarbij NS bovendien al tien jaar niet meer op lijnen in het noorden van Nederland rijdt.

Goede afspraken

NS toont wel begrip voor de zorgen van het personeel om de centralisatie van de taken en de gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden wanneer de retail door een andere exploitant wordt geregeld. Maar de vervoerder laat daarom nog maar eens weten graag goede afspraken te willen maken met de vakbond. “Wij streven hetzelfde doel na als FNV Spoor: een sterk NS”, aldus de spoorvervoerder.

NS benadrukt bovendien de risico’s die verbonden zijn aan acties waarvan de reizigers hinder hebben. “Acties ondermijnen het draagvlak onder reizigers en Nederlanders, dat terwijl de prestaties juist verbeteren en NS voor grote uitdagingen staat. Bijvoorbeeld om zes Intercity´s per uur te gaan rijden op een van de drukste trajecten van Nederland, of het verbeteren van de prestaties op de HSL.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.