Hoofdconducteur, trein, NS, perron

FNV sluit akkoord met NS, acties opgeschort

FNV Spoor heeft met de NS afspraken gemaakt die belangrijk zijn voor conducteurs, rangeermedewerkers en medewerkers in de retail. Daarbij zijn onder andere afspraken gemaakt over de fysieke belasting van conducteurs. Deze afspraken komen bovenop de gezamenlijke visie van NS en bonden voor een sterke NS. De voorgenomen acties zijn daarmee voorlopig van de baan.

Bestuurder Christa Burger van FNV Spoor: “De afspraken gaan over het zoeken naar oplossingen voor de fysieke belasting van conducteurs, over maatwerkafspraken voor schrijnende gevallen als gevolg van de centralisatie van rangeerlocaties en over het behoud van kernactiviteiten in de retail.”

Sociaal plan

Onderdeel van het akkoord met de FNV is dat NS een nieuw onderzoek houdt naar de fysieke belasting van conducteurs. In het onderzoek zal ook het belangrijke vraagstuk van sociale veiligheid voor conducteurs en reizigers in de dubbeldekkers worden meegenomen. Volgens de vakbond is de aanpak van zwartrijders en het voorkomen van agressie en geweld met één conducteur namelijk moeilijker en risicovol voor conducteurs en reizigers.

Door een door FNV ingebrachte hardheidsclausule in het sociaal plan krijgen rangeermedewerkers de mogelijkheid om maatwerkafspraken te maken als zij onevenredig hard geraakt worden door organisatiewijzigingen. Een beroep op de maatwerkafspraken wordt beoordeeld door een begeleidingscommissie, met daarin ook vertegenwoordigers van de vakbond.

Ook voor retailmedewerkers zijn aanvullende afspraken gemaakt. NS heeft aangegeven zeer zorgvuldig om te gaan met de overdracht van retailmedewerkers, waarbij een substantieel deel van de medewerkers bij NS blijft. Als het werk overgaat van NS naar een concessienemer, dan spreekt de NS met zo’n bedrijf af dat de bestaande arbeidsvoorwaarden en de geldende aanvullende afspraken nog twee jaar lang meegaan, in plaats van een jaar.

Lange termijn

Eerder deze week gaf NS met de vakbonden een gezamenlijke verklaring af voor de lange termijn. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Wij ondersteunen de visie voor een sterke NS die regie voert over hoogwaardig vervoer van deur tot deur. Dat is namelijk goed voor de werkgelegenheid en voor de reiziger.”

In de verklaring staat dat er afspraken gemaakt gaan worden over een sociaal beleid met daarbij veel aandacht voor ‘gezond de eindstreep halen’. Ook komt er een onderzoek naar het mogelijk maken van vervroegd uittreden en worden de gevolgen van innovatie en de impact daarvan op werknemers en hun werkzaamheden onderzocht.

Janssen: “Hiermee hebben we gezorgd dat de toekomst van NS en haar werknemers op een gezamenlijke agenda is komen te staan, die partijen breed zullen gaan uitdragen naar alle belanghebbenden waaronder de overheid. Dat is van groot belang voor het voortbestaan van NS in haar geheel.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.