Schiphol, NS-trein, vliegtuig

‘Minder reizigers stranden door nieuwe procedure Schipholtunnel’

Het aantal treinreizigers dat op weg naar luchthaven Schiphol strandt, is afgenomen door een nieuwe procedure van ProRail en NS voor de Schipholtunnel. De spoorbedrijven hebben afgesproken dat treinen bij een brand- of rookmelding in de Schipholtunnel langzaam doorrijden naar de luchthaven. Voorheen werden treinen direct geschrapt. De nieuwe procedure levert volgens ProRail bij loos alarm hooguit vertraging op.

ProRail heeft sinds kort 7 dagen per week en 24 uur per dag incidentbestrijders beschikbaar op een locatie vlakbij Schiphol. Hun aanrijtijd is ongeveer tien minuten. Bij een storing of brandmelding in de tunnel zijn zij snel ter plekke en kunnen vast stellen of een brandalarm terecht is en een mogelijke storing veel sneller verhelpen.

Brand- en rookmeldingen

ProRail en NS hebben de nieuwe logistieke maatregel bij brand- en rookmeldingen in de tunnel het afgelopen jaar met succes beproefd. Daarop is in overleg met de brandweer de procedure bij brandmelding aangepast. Voorheen moest bij een brandmelding verplicht alle vier de tunnels dicht. Ook wanneer er een trein met pech staat was dat verplicht.

Dit zorgde er volgens ProRail voor dat soms wel vijftigduizend reizigers te maken kregen met vertragingen. Ook omdat er dan treinen in de gehele Randstad werden geschrapt. Daarnaast duurde het zo’n 3,5 uur voordat de normale treindienst kon worden hervat.

Loos alarm

“Als we binnen 20 tot 25 minuten kunnen verifiëren dat de melding loos alarm blijkt te zijn, dan maken de treinen weer vaart en komen gewoon aan op Schiphol, hoogstens met een kleine vertraging. Zo voorkomen we een infarct. Als er sprake is van een serieuze melding worden de treinen uiteraard alsnog tot stilstand gebracht”, licht ProRail toe.

In de afgelopen jaren zijn er diverse maatregelen genomen om het aantal storingen aan de Schipholtunnel en de hinder door brandmeldingen voor treinreizigers te verminderen. Zo is de aanrijdtijd van storingsmonteurs verkort en wordt de Schipholtunnel regelmatig gestofzuigd om te voorkomen dat het rondwaaiend stof voor storingen zorgt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Minder reizigers stranden door nieuwe procedure Schipholtunnel’”

kees boer|08.08.17|21:36

Dit ismaar goed ook;ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat mijn trein tamelijk lang in Amsterdam Zuid tamelijk lang sdtilstond en dat ik een vliegtuig halen moest dus ik zat toen wel op hete kolen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.