NS wil eerder assistentie voor rolstoelgebruikers op alle stations

NS wil nog voor het einde van de huidige concessieperiode assistentieverlening introduceren voor reizigers met een beperking op alle stations binnen het hoofdrailnet waar dat technisch mogelijk is. Dat is beduidend sneller dan tot nog toe op de planning stond. De vervoerder heeft hiervoor nu al een voorstel gedaan aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Momenteel biedt NS op iets meer dan 100 stations in Nederland NS Reisassistentie aan, waarbij een medewerker van NS of een taxichauffeur een persoon met een beperking kan helpen bij de treinreis of op het station. Door het plan van NS komt er nu schot in de zaak om voor het aflopen van de concessie in 2025 die ondersteuning ook op de circa 150 andere stations binnen het hoofdrailnet aan te bieden, mits het station daarvoor technisch geschikt is.

Uitvoering plan

NS heeft al aangegeven de kosten voor de uitvoering van het plan te willen dragen, maar dit voorstel moet nog wel worden goedgekeurd en afgestemd met alle betrokken partijen, zoals de consumentenorganisaties in het LOCOV. Ook belooft de spoorvervoerder voor de voorbereidingen contact te blijven houden met verschillende belangenorganisaties, zoals Ieder(in), de Roos Prommenschenkel Foundation en Wij Staan Op.

De vervoerder is in samenwerking met ProRail al langer bezig met het verbeteren van de toegankelijkheid van treinen en stations. In de nieuwe treinen van NS is aandacht gegeven aan contrasten voor mensen met een visuele beperking en alle treinen worden uitgerust met een lage vloer en een schuiftrede. ProRail is verantwoordelijk voor het geschikt maken van de stations en heeft inmiddels al ruim de helft van alle stations op de juiste hoogte gebracht en uitgerust met een lift of een hellingbaan. Hierdoor kunnen steeds meer rolstoelgebruikers zelfstandig de trein in en uit.

Assisentieverlening

Bovendien werkt NS ook op andere vlakken aan het verbeteren van de assistentieverlening. Sinds kort kunnen reizigers via hun mobiele apparaat assistentieverlening aanvragen en de spoorvervoerder werkt aan een nieuw boekingssysteem voor assistentieverlening. Door dit nieuwe systeem, kan NS iemand die reist met assistentie indien gewenst volgen. Dit betekent dat NS personen die reizen met assistentie actief kan benaderen wanneer er iets verandert in de reis.  “Deze mensen zitten door de nieuwe service niet meer in onzekerheid en weten zeker dat ze bij het station van aankomst worden geholpen”, aldus NS

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.