Komst tienminutentrein gaat gepaard met boetes en waarschuwingen

Gepubliceerd op 06-09-2017 om 15:06

De eerste ochtendspits waarin er elke tien minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven, is goed verlopen. Maar de incidentenbestrijders van ProRail hebben hun handen vol gehad aan weggebruikers bij drukke spoorwegovergangen. Er zijn enkele boetes uitgeschreven en vooral veel waarschuwingen gegeven aan weggebruikers die niet wachtten tot de spoorbomen weer open waren. Nu de treinen vaker rijden, zijn de spoorbomen ook vaker dicht.

De incidentenbestrijders van ProRail zullen extra surveilleren tijdens de testdagen en er worden ook handhavingsacties uitgevoerd bij overwegen. Om te voorkomen dat wachtende weggebruikers onder de spoorbomen duiken of gaan spoorlopen, plaatst ProRail op een aantal overwegen camera’s en worden er verkeersregelaars ingezet op overwegen.

Testperiode

Het gaat nu nog een testperiode met het zogenaamde Programma Hoogfrequent Spoor, waarin alleen op woensdag elke dag de frequentie van de treinen tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven wordt verhoogd. Bij succes wordt dit met ingang van de dienstregeling 2018 definitief ingevoerd. NS hoopt hiermee dat reizigers minder lang hoeven te wachten en verwacht in totaal 15 procent meer zitplaatsen te kunnen bieden. De spoorverbinding tussen Eindhoven en Amsterdam is de eerste verbinding waarop hoogfrequent wordt gereden. Uiteindelijk zal er ook op een aantal andere spoortrajecten met zes Intercity’s per uur worden gereden, waar dat er nu nog vier zijn.

Er wordt veel gecontroleerd bij de spoorwegen, omdat al vooraf werd verwacht dat hier veel problemen zouden ontstaan. De overwegen blijven namelijk langer dicht, waardoor weggebruikers die het spoor moeten oversteken langer moeten wachten voor dichte spoorbomen. De eerste testen hiermee vonden al jaren geleden plaats en ook op dat moment werd er veel hinder ondervonden van de langere wachttijd. Deze woensdag kwam commentaar uit Vught en Boxtel. Een wethouder vertelde aan Omroep Brabant dat de spoorbomen per uur vaker dicht dan open waren.

Rustige ochtendspits

Deze eerste testdag was er nog sprake van een kalme ochtendspits. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag en het was op de perrons rustig. Het is dus voor de toekomst nog wel de vraag wat er gebeurt op het moment dat de geplande dienstregeling verstoord wordt, door bijvoorbeeld een ongeluk of kapot materieel.

ProRail laat weten lange tijd bezig te zijn geweest met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Zo heeft de infrabeheerder geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden.

Kritiek

Niet alleen van weggebruikers komt kritiek; ook reizigersorganisatie Rover is op punten sceptisch. Dit omdat er voor deze proef wel heel veel flexibiliteit gevraagd zou worden van de reizigers. Er zijn namelijk aanpassingen gedaan aan de dienstregeling. Dit betekent volgens Rover dat treinen op bepaalde plaatsen vroeger vertrekken of dat op plekken aansluitingen verloren gaan. Maar lang niet alle reizigers weten dat.

“Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere”, aldus Rover. “Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening, terwijl veel reizigers op korte afstanden reizen en het meldpunt volle treinen vooral klachten over volle sprinters registreert. Rover wil dat NS zich niet alleen richt op de Intercity Amsterdam – Eindhoven en de sprinterreizigers niet het kind van de rekening laat worden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “Komst tienminutentrein gaat gepaard met boetes en waarschuwingen”

Peter H. Smit|12.09.17|15:09

“ProRail laat weten lange tijd bezig te zijn geweest met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen”
Nou, als overwegen langer dicht dan open zijn en sprinters de dupe zijn van de tien-minuten intercity dan heeft ProRail kennelijk niet genoeg gedaan. Extra bewakers zijn misschien wel goedkoper dan een extra viaduct, maar het maakt de sfeer er niet leuker op. Openbaar vervoer ging toch over toegankelijkheid en vrijheid?

Jos Klomberg|12.09.17|20:33

Hoezo: eerste traject met 6 intercity’s per uur?? Tussen Den Haag HS en Rotterdam CS rijden we al jaar in, jaar uit met 7 intercity’s en 4 stoptreinen per uur. Dus wat is er nieuw?
Oude wijn in nieuwe zakken noem ik dat.

Jos Klomberg|12.09.17|20:36

Hoezo: het is nieuw om 6 Intercity’s en 4 stoptreinen per uur te laten rijden. Tussen Den Haag HS en Rotterdam CS doen we al jaren niets anders dan 7 Intercity’s en 4 stoptreinen per uur te rijden. En dat over een baanvak dat ook nog voor de helft 2-sporig is. Wat is het verschil?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.