Spoor, rails, station, Breda

Onderzoek naar lightrail-verbinding tussen Breda en Tilburg

De gemeentes Tilburg en Breda gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een lightrail-verbinding tussen de twee Brabantse steden. Dat kan betekenen dat er over het huidige spoor meer lichte voertuigen gaan rijden of dat er naast de bestaande verbinding nog extra spoor wordt aangelegd. Daarmee wordt het voor inwoners van Tilburg en Breda gemakkelijker om tussen de twee steden te reizen. 

Volgens de burgemeesters van beide plaatsen is het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen de twee steden, omdat Tilburg en Breda naar elkaar toe groeien. Inwoners van beide steden gaan steeds vaker van elkaars voorzieningen gebruikmaken. Ze noemen een intensievere samenwerking een ‘logische stap’, aldus BN De Stem.

Lightrail

Burgemeesters Peter Noordanus van Tilburg en Paul Depla van Breda hebben woensdag een convenant getekend om meer te gaan samenwerken op allerlei gebieden. In dit convenant spraken ze ook af om de mogelijkheden voor een lightrailverbinding te bekijken. Lightrail kan vaker rijden dan traditionele treinen, waardoor de bereikbaarheid verbetert. Dit is met name het geval wanneer er een extra lightrailverbinding komt, waarover metro-achtige voertuigen kunnen rijden.

De lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is een succesvol voorbeeld van lightrail en ook op verschillende andere locaties wordt nu lightrail overwogen. Amsterdam heeft al met het ministerie van IenM afgesproken een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden voor lightrail in de regio Amsterdam en ook NS-topman Roger van Boxtel vraagt om meer lightrail, om zo de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Onderzoek naar lightrail-verbinding tussen Breda en Tilburg”

Teko Salverda|03.10.17|22:11

Zou het niet al helpen als de Sprinters 5200 (nu tot Tilburg Universiteit) zouden doorrijden naar Breda (en v.v.)?

Arco Sierts|10.10.17|19:43

maar Teko toch, je weet toch wel dat de klant een LightrailSysteem wil? Dat is ook waarom Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn zo gegroeid zijn! Niet de rechtstreekse verbinding naar de binnenstad, welnee! Het is de Technocratische SysteemOplossing (TSO)die meer reizigers genereert, dat weet elke rapportenbreier. Dus maximaal 100 km/u rijdende tramtreintjes op het hoofdspoor is DE oplossing. Gaat ook prima samen met IC’s die 140>160 rijden. Roger van Boxtel vindt het ook, en dus is het goed. Amen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.