Rover: sprinter Amsterdam-Uitgeest honderden keren opgeheven

Amsterdam Centraal Station (foto: NS)
Beeldbank NS

Rover wil dat NS actie onderneemt om het hoge aantal uitgevallen treinen van sprinters tussen Amsterdam en Uitgeest op te lossen. Na klachten over vertragingen en uitval, heeft de reizigersorganisatie zelf een analyse uitgevoerd. Tussen januari 2017 en augustus 2017 bleek dat er 535 treinen zijn uitgevallen. De treinen worden opgeheven op station Wormerveer. “Dat aantal is veel te hoog”, stelt Rover. 

Op basis van de analyse heeft Rover niet kunnen vaststellen waarom de treinen hier zo vaak uitvallen. Daarom heeft de reizigersorganisatie aan spoorvervoerder NS gevraagd om onderzoek te doen naar de achterliggende oorzaak. “We vernemen graag welke oplossing NS daarvoor biedt.”

Vertraging

Op navraag van Rover heeft NS laten weten dat de treinen richting Uitgeest worden opgeheven in Wormerveer als ze een vertraging hebben van 5 minuten of meer. Dit komt omdat de trein in Uitgeest 6 minuten de tijd heeft om te keren en weer om te rijden. Door de trein in het geval van vertraging al in Wormerveer te laten eindigen, kan de sprinter vanuit Wormerveer zonder vertraging aan de reis beginnen. Rover benadrukt dat voor overlast zorgt voor reizigers. Reizigers naar Uitgeest moeten in Wormerveer uitstappen en in Uitgeest en Krommenie vallen de treinen uit.

Bovendien heeft Rover vastgesteld dat bij ruim een kwart van de vertraagde treinen sprake was van een vertraging van minder dan 6 minuten. Er is zelfs een trein opgeheven die slechts 42 seconden vertraagd was. De reizigersorganisatie heeft ook en top 12 gemaakt van vaakst uitvallende treinen en het blijkt dat deze eenderde van de totale uitval inhouden. “Uitval zou evenredig over alle vertrektijden verspreid moeten zijn”, aldus Rover. “Toch is dat hier niet het geval.”

Spits

Het had ook een optie kunnen zijn dat de trein last ondervindt van de spits, maar ook hiervoor heeft Rover geen bewijs kunnen vinden. De uitval kan namelijk de hele dag plaatsvinden. Wel staan er meer treinen uit de middagspits in de top 12. De reden daarvoor blijft echter onduidelijk. Rover heeft bij NS aangedrongen op een snelle oplossing.

“Deze overlast kan eenvoudig verminderd worden door minder treinen op te heffen. Bijvoorbeeld door de logistiek zo aan te passen dat er een reservetrein in Uitgeest staat.” NS heeft alvast toegezegd om meer aandacht te besteden aan de Sprinters. De spoorvervoerder ziet echter nog niet meteen mogelijkheden om met concrete oplossingen te komen, zoals een minder krappe keertijd of een reservetrein.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.