Reisinformatie

Nog maar een op de tien treinen vertraagd in 2017

In 2017 heeft 90,5 procent van de reizigerstreinen op tijd gereden. Dit is een verbetering van ruim één procent in vergelijking met 2016, want vorig jaar kwam 89,4 procent van alle treinen op tijd aan. Dit laat ProRail weten op basis van jaarcijfers. Volgens de spoorbeheerder is het in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat treinen zo vaak op tijd hebben gereden.

Als er gekeken wordt naar de punctualiteit op de regionale lijnen is de stiptheid hier 93,9 procent. Op de HSL – tot nog toe een lijn waar de prestatie-indicatoren moeilijk gehaald werden – was de punctualiteit in 2017 volgens ProRail 83,4 procent. Dat is hoger dan de norm die gesteld is door de regering.

Toegenomen drukte

ProRail-directeur Pier Eringa is verheugd dat ProRail erin geslaagd is om zoveel treinen op tijd te laten rijden, terwijl het ook drukker wordt op het spoor. “Het zijn er nu meer dan ooit tevoren. Echt een prestatie, waar we wereldwijd hoge ogen mee gooien. Er zijn weinig landen in de wereld die ons dat nadoen.”

De spoorbeheerder wil echter de dagelijkse prestaties nog verder verbeteren. “De incidenten van dit weekend maakten maar weer eens duidelijk dat er nog steeds veel te veel externe factoren invloed hebben op het op tijd rijden van de treinen”, aldus Eringa. “Dat blijft een punt van zorg en wat onze continue aandacht heeft. Ook willen we zorgen dat het aantal storingen en de impact die dit heeft voor de reizigers verder daalt”.

KPI’s

Eringa: “De KPI’s en de bijbehorende normen die we met het ministerie overeen zijn gekomen houden ons scherp op het verbeteren van onze prestaties. Wat we alleen niet uit het oog moeten verliezen is hoe we Nederland ook op de middellange en lange termijn in beweging blijven houden en de capaciteit van het spoor mee laten groeien. Het is nodig dat we in Nederland blijven investeren in een beter en verfijnder OV netwerk, meer en snellere treinen, betere en comfortabele stations en meer fietsenstallingen.”

Sinds dit jaar maakt ProRail ook gebruikt van OV-chipkaartgegevens om de stiptheid van het reizigersverkeer te berekenen. Er worden nu verschillende gegevens met elkaar gecombineerd, namelijk de aankomstgegevens van de trein, de uitval van treinen en gegevens van de OV-chipkaart. Overigens worden de OV-chipkaartgegevens alleen gebruikt bij treinreizen met NS; met de regionale vervoerders zijn andere afspraken gemaakt en is alleen de aankomsttijden van de treinen zichtbaar.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Nog maar een op de tien treinen vertraagd in 2017”

Gert-Jan Hondelink|28.12.17|14:35

Ik weet niet tot hoever het geheugen van ProRail reikt, maar in het vroegere NS personeelsblad “de Koppeling” van oktober 1998 stond een artikeltje waarin de toenmalige NS-directie haar zorgen uitsprak over het feit dat de punctualiteit van de reizigerstreinen was gedaald van 98,3% in 1997 naar 97,5% gerekend over de eerste negen maanden van 1998. De criteria waren destijds dezelfde als nu: een trein die maximaal 3 minuten vertraging had werd beschouwd als zijnde niet vertraagd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.