NMBS stemt tarieven treinkaartjes af op drukte

Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

De Belgische spoorvervoerder NMBS mag in de drukke spitsuren hogere tarieven gaan rekenen dan in de daluren. Op die manier hoopt de vervoerder meer reizigers over te halen om niet in de drukste uren in de trein te stappen. Dit blijkt uit een ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst, die in handen is van de Belgische krant De Standaard.

In België zijn de prijzen van de treintickets en abonnementen nu nog gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Maar de voorlopige tekst in de nieuwe beheersovereenkomst lijkt erop te wijzen dat de vervoerder meer vrijheid krijgt in het vaststellen van de tarieven. Het kabinet van Mobiliteit van minister François Bellot laat weten dat het gaat om een “zeer voorlopige versie, waaraan nog veel kan veranderen”. De stiptheidscijfers zullen wel worden meegerekend in de beloningen van topmannen- en vrouwen bij het bedrijf.

Daluren

De Belgische spoorvervoerder wil de drukke momenten in de spits ontlasten en juist voorkomen dat er tijdens de daluren veel lege stoelen zijn. Dit hoopt NMBS te bewerkstelligen door de lagere tarieven en kortingen aan te bieden tijdens de daluren. Bovendien zegt de vervoerder moeite te willen doen om de tarieven te integreren met de andere vervoerders, zoals De Lijn en de MIVB.

Als deze plannen worden doorgezet, mag de NMBS de prijs van abonnementen voor woon-werkverkeer en van gewone treinbiljetten verhogen met maximaal twee procent bovenop de index. Voor schoolabonnementen gaat het om een maximale stijging van één procent. Verder zullen fors hogere energieprijzen mogen worden doorberekend in de prijs van een treinkaartje.

Spitsheffing Nederland

In Nederland zijn al abonnementen te koop met korting in de daluren. Wel doet NS onderzoek naar verschillende tarieven om te bekijken in hoeverre hier de spits mee ontlast kan worden. In juni werd nog gesproken over een spitsheffing, waarmee de kaartjes in de spits duurder zouden worden. Politiek en reizigersorganisaties waren hier geen voorstander was, omdat daardoor de reiziger onnodig beboet wordt.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NMBS stemt tarieven treinkaartjes af op drukte”

Peter H. Smit|13.02.18|13:33

Als gebruik van het OV op het moment dat dat nodig is duurder wordt dan krijg je
1. iets meer mensen die niet gaan werken want met alle bijkomende kosten loont werk minder
2. drukker autoverkeer, meer luchtverontreiniging, meer vertraging voor alle autogebruikers, meer ongelukken,
als de treinen dan duurder worden lopen de bussen meer kans dat ze in een file vast komen te staan

Kees Boer|07.02.18|15:34

De NS had ook in overweging om een spitstarief in te voeren doch daar kwam een hevig verzet