NS pleit voor tien perronsporen op Amsterdam CS

Het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal moet niet worden teruggebracht naar negen stuks. Daarmee wordt op de lange termijn het spoor namelijk op slot gezet. Dat denkt NS-directeur Roger van Boxtel. In een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat pleit Van Boxtel voor het behoud van in ieder geval tien sporen.

Vanwege de voorspelde stijging van het aantal reizigers in Amsterdam, wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio Amsterdam, NS en nog enkele andere partijen gekeken naar investeringen in de stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Om de groei van het aantal reizigers in Amsterdam aan te kunnen, is het nodig om de perrons te verbreden en dat betekent dat het aantal sporen moet worden teruggebracht.

Toekomstbestendig

Vijf jaar terug waren alle partijen voorstander van tien perronsporen en volgens NS is dat nog steeds een toekomstbestendige optie. Om kosten te besparen is nu echter voorgesteld om terug te gaan naar negen perronsporen op Amsterdam Centraal. Dit gaat NS te ver. “Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst”, aldus Van Boxtel. “Kiezen voor negen sporen is een korte termijn-maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.”

NS vreest dat deze maatregel kan leiden tot extra overstappen voor reizigers en dat hierdoor een aantal sprinters niet meer kan doorrijden naar Amsterdam Centraal, waardoor die bijvoorbeeld al zouden moeten keren op Sloterdijk. Tevens bestaat de vraag of tijdens de verbouwing nog plaats op bestaat voor de internationale treinen op Amsterdam Centraal.

Internationale treinen moeten dan uitwijken naar Amsterdam Zuid, zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. “Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.” De partijen zijn het erover eens dat het aantal sporen op Amsterdam Zuid moet worden uitgebreid naar zes. Het besluit over het behoud van het tiende spoor moet genomen worden op 15 maart.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “NS pleit voor tien perronsporen op Amsterdam CS”

Wiebe Goossen|13.03.18|12:19

Praten over minder sporen in een tijd van congestie op ‘het Centraal’ is m.i. slechts kolderiek!

Ibo De Joode|13.03.18|19:20

Het moet uit de lengte of de breedte komen. 1 of 2 dubbeldekkers die in de huidige situatie leeglopen op de smalle perrons is natuurlijk ook niet meer acceptabel. Zeker met al die toeristen met rolkoffers. Misschien toch proberen meer te spreiden m.n. naar Amsterdam Zuid. Zeker nu het door de Noord Zuidlijn minder gaat uitmaken waar je in Amsterdam aankomt. Maar dan eerst Amsterdam Zuid vergroten naar 6 sporen.

Peter H. Smit|16.03.18|15:28

Ruimte houden voor meer sporen is zeker nodig voor de toekomst. Kies maar waar dat het goedkoopst kan, Amsterdam Centraal of Zuid.
Dat soort ruimte voor flexibiliteit is nodig rond alle intercity stations. Er is veel te veel met steen gebouwd rond Breda en Arnhem en er wordt nog steeds te veel beton gegoten bij Utrecht CS. Bouw daar alleen met hout, want vroeg of laat ziet men in dat er maar één plek is waar sporen bij kunnen: bij het bestaande station. Hout kan brandwerend worden gemaakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.