‘Invloed van NS en ProRail op prestaties HSL beperkt’

Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

Alleen ingrijpende wijzigingen aan de infrastructuur en de treinen op de HSL kunnen zorgen voor fors verbeterde prestaties op deze lijn. Dat stellen de onderzoekers in een externe analyse, waarvoor NS en ProRail zelf opdracht hadden gegeven. Alleen door de structurele problemen aan te pakken, kunnen op dit stuk hogesnelheidslijn dezelfde prestaties worden behaald als op het hoofdrailnet.

De onderzoekers bevelen een systeemsprong aan. Daarmee bedoelen zij de vervanging van het huidige materieel door de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), een integrale uitrol van ERTMS en een uitbreiding en vereenvoudiging van de infrastructuur. “Binnen de gegeven grenzen doen ProRail en NS alles wat in hun vermogen ligt om de prestaties te verbeteren”, aldus de onderzoekers.

Prestatie-indicatoren

In 2017 zijn de prestatie-indicatoren voor de HSL al aangepast, maar nog steeds blijft het behalen van enkele kpi’s kritiek. Zo voorspellen de onderzoekers dat de kpi voor reizigerspunctualiteit in 2018 opnieuw niet gehaald gaat worden, vanwege de komst van de IC Brussel en de Eurostar en door aanpassingen in de software. In 2019 is het twijfelachtig; een jaar later moet de indicator wel te halen zijn.

De verwachting is dat de streefwaardes voor Klanttevredenheid en Zitplaatskans in ieder geval tot 2019 gehaald zullen worden. Hierna loopt de beoordeling voor de zitplaatskans echter hoogstwaarschijnlijk terug door de reizigersgroei die nu verwacht wordt. “Tot aan de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie kan NS deze kpi weinig of niet beïnvloeden.” Deze treinen moeten in 2021 instromen op het spoor.

Invloed NS en ProRail

Hoewel NS en ProRail in de afgelopen tijd aan de slag zijn gegaan met enkele verbetermaatregelen op de HSL, stellen de onderzoekers dat hun invloed op de prestaties begrensd is. Ze lopen namelijk tegen hindernissen aan door de complexe infrastructuur, de hoge belasting van het hoofdrailnet-deel van de HSL-corridor, de verdeling van beheer en onderhoud en het materieel van de IC direct.

“De enige manier om de HSL te laten functioneren zoals de rest van het spoornet vergt aanpassing van de infrastructuur en treinen”, bevestigen NS-directeur Roger Van Boxtel en ProRail-directeur Pier Eringa in het NRC. De komende tijd bespreken zij met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat enkele oplossingen voor de ontwerpfouten op de lijn, zoals de vele spanningssluizen en de verschillende beveiligingssystemen. Ook wordt gekeken naar het naar voren halen van investeringen of anders prioriteren van ERMTS-investeringen.

Aanbevelingen

Om echt stappen te zetten in het gelijktrekken van de prestaties op de HSL en het hoofdrailnet, stimuleren de onderzoekers onder andere de formulering van een langetermijnvisie op de HSL, inclusief deze systeemsprong. Bovendien raden ze ook aan om slechts één verandering tegelijk te introduceren en nog scherper te sturen op vertrektijden. Daarbij dienen halteringstijden juist verruimd te worden.

Verder bevelen de onderzoekers aan om een simulatiemodel voor de HSL te ontwikkelen, voor de training van machinisten en treindienstleiders en moet de ICNG goed voorbereid worden.

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Invloed van NS en ProRail op prestaties HSL beperkt’”

Arco Sierts|03.04.18|17:14

Dat lijkt mij aantoonbare onzin. Er zijn hier 2 partijen die er een potje van maken, en dat zijn NS en locomotiefbouwer Bombardier. En voor dat laatste blijft NS eindverantwoordelijk, dus is er uiteindelijk maar 1 partij die aanrommelt en dat is NS. De rest zijn smoesjes op het niveau van “de brug stond open”. Te laat = te laat. Punt uit.