
IC Direct-treinen met spoed verlengd voor extra capaciteit
NS gaat met spoed alle Intercity Direct-treinen verlengen. De treinen rijden nu nog met zes rijtuigen en dat worden er zeven. De verlenging van de treinen is nodig omdat het aantal reizigers hier met 25 procent is gestegen, terwijl er slechts een groei van 10 procent werd verwacht.
Eerder werd om deze reden al een tijdelijke korting op de ritprijs buiten de spitsuren ingevoerd. De drukte in de spits nam inderdaad iets af, maar dit biedt niet voldoende soelaas, aldus NS. “Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, hebben we nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC Direct-treinen.”
Capaciteitsuitbreiding
Vanwege het hoge aantal reizigers dat reist met de treinen over de hogesnelheidslijn, is de spoorvervoerder al sinds bezig met maatregelen om de capaciteit te verhogen. Zo voert NS de verlenging van de IC Brussel op dit moment uit en wordt het aantal ritten uitgebreid van vier naar vijf per uur.
Als de maatregelen zijn afgerond, rijden er elk uur 33 tot 35 rijtuigen per uur op de lijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat zijn er op dit moment nog 24. “De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo’n 35 procent, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is”, aldus NS.
Verlenging treinen hsl
Om de verlenging voor elkaar te krijgen, moeten de treinen in de onderhoudsplaats in Watergraafsmeer ‘opgeknipt’ worden. Het is namelijk niet mogelijk om de treinen eenvoudig te verlengen, zoals reguliere treinen. Op de hsl rijden speciale treinen in een vaste samenstelling.
Bekijk hier de video over de verlenging van de IC Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=LwTl_74ZYOQ
Dat is teken dat het goed gaat