Van Boxtel: in Europa geldt eigen dienstregeling eerst

IC Berlijn (foto: NS)
Beeldbank NS

In de meeste Europese landen is het standpunt ‘eigen dienstregeling eerst’ van toepassing. Dit staat de realisatie van goede, snelle grensoverschrijdende verbindingen in de weg, denkt NS-topman Roger van Boxtel. Dat is jammer, want snelle verbindingen tussen Europese hoofdsteden zijn belangrijk om te kunnen concurreren.  

Van Boxtel zei dit maandag tijdens de Kick-off van het Low Car Diet in Utrecht. Deze mobiliteitswedstrijd werd geopend door de NS-topman en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De staatssecretaris ging voorafgaand daaraan in gesprek over de mogelijkheden voor een duurzamer mobiliteitsbeleid.

Amsterdam-Berlijn

Daarbij kwam ook het internationale treinverkeer aan bod. Van Boxtel benadrukte dat het van groot belang is dat er sneller gereisd kan worden met de trein binnen Europa. Hij maakte een vergelijking met China, waar veel geld uitgegeven wordt aan rails. “Wij dreigen in concurrentie te verliezen – ook op het gebied van milieu en energieuitstoot.” Daarom gaat hij dit jaar op de spoorbeurs Innotrans in gesprek met het stadsbestuur van Berlijn en met Deutsche Bahn over de realisatie van een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

Van Boxtel ziet mogelijkheden om van onderaf te beginnen. ” We kunnen beginnen met het inleggen van één of misschien twee treinen in plaats van meteen de hele dienstregeling om te gooien. Ik hoop dat we dat voor elkaar kunnen krijgen. Als dat een succes wordt, vreet je je naar binnen. Dat moeten we willen.” De topman was dankbaar voor een petitie van Pelle Berting voor een goede treinverbinding tussen deze twee hoofdsteden, zodat de trein kan concurreren met het vliegtuig.

Beperkt aantal haltes

Om goed te kunnen concurreren met het vliegtuig is het wel belangrijk dat de verbinding werkelijk snel wordt. Dit houdt dat de trein slechts een beperkt aantal stops heeft, bijvoorbeeld twee in Nederland en twee in Duitsland. Van Boxtel: “Je kunt niet vragen om een snelle trein tussen Berlijn en Amsterdam, die tegelijkertijd overal stopt. Dit kom ik nog vaak tegen.”

De staatssecretaris beaamde dat ze grensoverschrijdende verbindingen belangrijk vond en zei het ook te bespreken met haar buitenlandse collega’s. “De strategie die Roger van Boxtel hier neerlegt, is volgens mij echt de strategie de we moeten volgen. Je hoeft niet meteen je hele dienstregeling om te gooien, start maar eens met één trein heen en één trein terug. Of een nachttrein. Laten we kijken wat er wel mogelijk is.”

Low Car Diet, Van Veldhoven en Van Boxtel

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Van Boxtel: in Europa geldt eigen dienstregeling eerst”

Guus Albrecht|16.05.18|18:20

Zet ook bicourante eloks reeks 186 in, dan kan Bad Bentheim ook doorreden worden.

Guus Albrecht|16.05.18|18:19

Zet ook de bicourante eloks reeks 186 in, dan kan Bad Bentheim ook doorreden worden.

Wiebe Goossen|15.05.18|17:40

Zit wel iets in, in dat idee. Voor Amsterdam-Berlijn zou in Nederland dan alleen op echte knooppuntstations gestopt moeten worden als Amersfoort, Deventer en Hengelo.

Jean-pierre Mertens|15.05.18|12:47

Onze trein naar Essen en Roosendaal (lijn 12) verleent in Antwerpen Centraal altijd voorrang aan de Thalys en de Beneluxtrein richting Amsterdam en moet daarvoor zelfs uitwijken naar een ander perron waardoor reizigers eerst terug naar een hogere verdieping van het station moeten om dan terug te dalen. Wachttijden tot 15′ zijn geen uitzondering. En dan nog zijn er vertragingen op deze internationale treinen.