Eerste omgebouwde SLT-sprinters met toilet het spoor op

sprinter, SLT, NS, station, Breda,

De eerste twee Sprinter Light Trains(SLT) zijn gemoderniseerd en rijden vanaf donderdag weer in de dienstregeling. Deze treinen zijn nu uitgerust met een schuiftrede én wc. De treinen werd ooit besteld zonder toilet, maar daar kwam veel kritiek op. “Ooit leek een sprinter zonder een wc een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we: hadden we niet moeten doen”, aldus NS.

In totaal worden alle 131 SLT-treinen de komende jaren gemoderniseerd, waarbij de treinen een rolstoeltoegankelijk toilet krijgen, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede bij de deur. De modernisering kost NS meerdere miljoenen euro’s. Het is de bedoeling dat alle 131 treinen eind 2021 zijn aangepast.

Tekst loopt door onder foto

Toilet in SLT-sprinter

Modernisering

NS stuurt de treinen in sets van twee naar de werkplaats van Talbot Services in Aken. Daar is de helft van de huidige treinen destijds ook gebouwd door Bombardier. Zowel Bombardier als Siemens zijn nu betrokken bij de modernisering van de sprinters.

Niet alleen krijgen de treinen dus een groot toilet en een schuiftrede, maar ook worden alle treinstoelen onder handen genomen. Begin volgend jaar wordt gestart met het herbekleden van de stoelen in het servicebedrijf in Utrecht. Die bekleding verbetert het comfort van de stoelen en bovendien is de bekleding dan meer in lijn met die in de sprinters van het type FLIRT.

Tekst loopt door onder foto.

Als laatste wordt in alle treinen meer rekening gehouden met reizigers die minder mobiel zijn. Rolstoelplekken worden gemarkeerd en krijgen een speciale noodknop, terwijl er voelbare informatie wordt aangebracht voor mensen met een visuele beperking. Daarvoor heeft NS samengewerkt met de belangenorganisaties Ieder(in) en de Oogvereniging, die hebben geholpen bij het bedenken en testen van de voorzieningen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.