NMBS-treinen met spoed aangepast na openbarsten dakkoffers

Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

De Belgische vervoerder NMBS neemt met spoed 250 treinstellen van het type Desiro onder handen. De afgelopen weken zijn in drie treinstellen dakkoffers opengebarsten door de aanhoudende hitte en de treinen kunnen hierdoor niet verder rijden. Om dit tegen te gaan, krijgen de Desiro-treinen extra ventilatiegaten in de dakkoffers.

“Bij onze nieuwe treinen, ook bij de Desiro’s, bevinden de technische installaties zich op het dak. We verzamelen die daar in een zogenaamde dakkoffer,” legt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman uit. “We hebben vastgesteld dat door de hoge temperaturen van de afgelopen dagen en weken er een defect kan optreden aan de condensator, die zich ook in deze dakkoffer bevindt.”

Door het defect aan de condensator kan er in de dakkoffer gasophoping ontstaan. “Die ophoping is vooral een probleem als de trein een lange tijd stilstaat, maar wel wordt klaargemaakt voor vertrek en dus onder spanning staat. Dan werkt de condensator en is er een kans op een gasophoping. Doordat de trein stilstaat, is er onvoldoende ventilatie.” Daardoor is in de afgelopen weken tot drie keer toe een dakkoffer opengebarsten. Als dat gebeurt, valt de stroom uit en komen de treinen tot stilstand. Er is hierbij geen gevaar voor de passagiers.

Oudere treinstellen

In totaal heeft NMBS 305 Desiro-treinen, maar niet alle treinstellen hebben dezelfde condensator, zegt Temmerman. “In samenspraak met de producent Siemens gaan we op zoek naar een structurele oplossing, zodat het defect aan deze condensatoren wordt verholpen. In afwachting daarvan nemen we zelf al een aantal maatregelen. De belangrijkste daarvan is dat 250 van de 305 Desiro-treinen langsgaan in onze werkplaatsen, zodat we daar voor een bijkomende ventilatie in de dakkoffer kunnen zorgen.”

Volgens de NMBS-woordvoerder is dit slechts een kleine ingreep, maar is het toch een hele klus omdat het veel treinen betreft. Ze worden niet allemaal tegelijkertijd van het spoor afgehaald, maar het is wel de bedoeling om elke dag ongeveer vijftien treinstellen aan te passen. Daarom worden op sommige trajecten oudere treinstellen ingezet.

NMBS wil voor het einde van de zomer alle treinstellen hebben aangepast. “Zo kunnen we tegen september, als iedereen weer aan het werk gaat, rekenen op onze volledige vloot Desiro’s,” aldus Temmerman.

Complicaties

Sinds NMBS de Desiro-treinen in 2012 in gebruik heeft genomen, worden de treinstellen geteisterd door technische problemen. Zo waren er onder meer problemen met het sluiten van de automatische deuren, het koppelen van treinstellen en met de veiligheidssystemen. In 2016 eiste NMBS daarom een schadevergoeding van 60 miljoen euro van treinfabrikant Siemens.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.