Europees Parlement wil hogere tegemoetkomingen bij treinvertragingen

De transportcommissie van het Europees Parlement wil hogere compensaties bij lange treinvertragingen. Als een trein vertraging van een uur of meer heeft, moeten reizigers de helft van de prijs van het treinkaartje vergoed krijgen. Wanneer de vertraging twee uur of meer bedraagt, moet het volledige bedrag worden uitgekeerd. Dit is onderdeel van het plan van de commissie om de rechten van treinreizigers te versterken.

De EU wil de rechten voor treinpassagiers die in 2009 ingevoerd zijn vernieuwen. Slechts vijf EU-leden hebben deze opgenomen in hun nationale wetgeving, waaronder Nederland en Belgiƫ. De eerste stap is de compensaties bij vertragingen verhogen: 50 procent van de prijs van het treinkaartje bij vertragingen van 60 tot 90 minuten, 75 procent bij vertragingen van 91 tot 120 minuten en 100 procent bij vertragingen van meer dan twee uur.

Op dit moment hebben reizigers recht op 25 procent van de prijs van het treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 119 minuten en 50 procent bij meer dan twee uur vertraging.

Rechten

Passagiers moeten in de stations en in de treinen gemakkelijker kunnen terugvinden wat hun rechten zijn, vindt de transportcommissie. Die informatie zou ook op treinkaartjes moeten staan, zodat deze zichtbaar is voor de treinreiziger. Personen met een beperkte mobiliteit moeten kunnen rekenen op gratis hulp op stations.

Bovendien moet het gebruik van de fiets worden gestimuleerd. Nieuwe en gemoderniseerde treinen moeten daarom in de toekomst altijd voldoende ruimte bieden voor het plaatsen van fietsen.

Tijdens de plenaire vergadering van het Europees Parlement wordt er gestemd over de voorstellen.

Auteur: Carlijn Kruidhof

2 reacties op “Europees Parlement wil hogere tegemoetkomingen bij treinvertragingen”

Chris de Boer|12.10.18|14:36

En wederom, wederom, wederom half werk.

Vanaf 1 minuut vertraging 25% compensatie, 30 minuten 50% terug en bij een uur gewoon de volle mep terug en langer dan een uur de volle mep plus een extra vergoeding a 25% van de ritprijs (volgens treintarief). Dat lijkt me veel beter.

Moet ik soms zelf in de politiek gaan!? Heb echt het idee dat ze daar in Brussel alleen maar zitten te klungelen.

kees boer|11.10.18|20:32

Het is niet alleen de compensatie die geboden moet worden,ook als er een trein uitvalt moet de reiziger worden toegestaan om een te nemen met een hogere rang wat in Duitsland het geval is – mij is dat dit jaar ook overkomen – m.a.w. als dus de Benelux uitvalt en de reiziger heeft voor het betreffend traject een kaartje dan moet voor die het gebruik van de Thaly’s worden toegestaan