NS en ProRail willen elke 7,5 minuut een trein laten rijden

Op de drukste spoortrajecten kunnen volgens NS en ProRail acht treinen per uur rijden. Dat blijkt uit een toekomstverkenning van de infrabeheerder, de spoorvervoerder en andere betrokkenen. Door de dienstregeling op het spoor verder op te voeren kan de reizigersgroei worden opgevangen. ProRail schat die groei op circa veertig procent in tien jaar.

Uit die nog geheime verkenning is gebleken dat treinen met enkele slimme aanpassingen op het hoogfrequente netwerk (PHS) om de 7,5 minuut kunnen rijden. Op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur en ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden.

Meer uit het spoor halen

Die tienminutentrein zorgt echter niet altijd voor een verbetering, omdat de overstap naar aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden uiteindelijk geen tijdwinst oplevert. “Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten”, verduidelijkt ProRail. “Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.”

Ook de herintrede van de sneltrein, die het gat moet opvullen tussen de sprinter en de intercity, past in het toekomstplan. Zo rijdt volgens ProRail straks tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant ziet de spoorbeheerder mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

Rover

Reizigersvereniging Rover is voorstander van de sneltrein en ziet dit als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Op die manier blijven reizigers tussen steden profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er meer reismogelijkheden bij krijgen. “Overstappen worden korter en reizen wordt eenvoudiger. Meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen”, aldus directeur Freek Bos.

De sneltrein kan fungeren het gat opvullen dat nu bestaat, omdat NS alleen sprinters en intercity’s heeft. “Er is veel vraag naar vervoer op korte afstanden. Woon-werkafstanden liggen gemiddeld op 30 tot 40 kilometer. Kleine veranderingen kunnen er al voor zorgen dat de spoordienstregeling beter aansluit bij de wensen van de reiziger”, aldus Rover.

Budget

ProRail zegt niet om extra geld te vragen, maar volgens NS kan de treinenloop niet worden verbeterd zonder extra investeringen in het spoor. “Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen”, aldus de spoorvervoerdersbedrijf. Ook Rover erkent dat meer financiering nodig is en Bos benadrukt dat het besluit hierover ook snel genomen moet worden. “Aanleg van spoor kost jaren, besluitvorming is nu nodig om overvolle treinfiles te voorkomen.”

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

4 reacties op “NS en ProRail willen elke 7,5 minuut een trein laten rijden”

Pat Rick|26.11.18|10:50

Indirect vraagt Eringa toch om meer geld, want bij BNR zei hij dat de oplossing meer spoor is. Hij durft alleen nog geen bedrag te noemen want dat zal heel hoog zijn (meer rails, minder overwegen, aanpassing beveiliging). Ook vervoerders moeten op die trajecten meer materieel hebben. Men gaat metro spelen, maar op sommige trajecten is elke 2 minuten een trein nodig, dus echte metro.
En is er nog ruimte voor het goederenvervoer? En is dit alleen voor de randstad? Verbeter eerst maar de Maaslijn!

Michiel van Bokhorst|27.11.18|14:41

Ik ben wel voor herinvoering van een 3-treinensysteem. IC dan wel echt weer IC.

kees boer|27.11.18|23:05

Ik juich dat toe,doch ernstige knelpunten op geprojecteerde trajecten eerst opheffen

Jules Vismale|28.11.18|22:36

Ik vrees helaas dat het Nederlandse spoorwegennet juist zoveel treinen totaal NIET aankan! Zo moet de spoorlijn Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven al per uur 16 treinen verwerken, goederentreinen niet meegerekend, en het dubbelde spoor is daar helemaal niet op berekend, laat staan de spoorwegovergangen en omwonenden langs het spoor! Veel stations zijn al veel te klein en te slecht onderhouden voor zoveel langsrazende treinen en verpauperen dan ook enorm snel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.