Meer treinaanbod in België leidt tot reizigersgroei

Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

Ondanks teleurstellende stiptheids- en tevredenheidscijfers, is het aantal treinreizigers bij de Belgische vervoerder NMBS in 2018 met drie procent gestegen. Een verbeterd treinaanbod op een aantal verbindingen heeft ertoe geleid dat meer forenzen ervoor kozen om de trein te pakken. Dat meldt de Belgische krant De Standaard.

Sinds december 2017 is NMBS bezig om het treinaanbod te verhogen. Het is de bedoeling om het aanbod eind 2020 in totaal met 5,1 procent uitgebreid te hebben en een groot deel van die uitbreiding is nu al gerealiseerd. Met name de netwerken rondom Gent, Antwerpen en Brussel worden beter bediend, aangezien daar de vraag ook het grootst is.

Afgelegde ritten

In totaal heeft de NMBS in 2018 243 miljoen ritten afgelegd, acht miljoen ritten meer dan in 2017. Ook vorig jaar was het aantal ritten al toegenomen. In de jaren daarvoor was de groei juist gestagneerd. Het aantal ritten in het het Belgische treinvervoer is volgens De Standaard al niet meer zo hard gegroeid sinds 2008.

Er is echter geen garantie dat verhoogde frequenties en verbeterde verbindingen ook leiden tot een toename van het aantal reizigers. “Extra treinen betekenen niet automatisch direct meer reizigers”, aldus Stefan Stynen van belangenorganisatie Treintrambus. “Doorgaans vraagt dat enige tijd. Ruim drie procent extra reizigers en dat twee jaar na elkaar, is een mooi resultaat. Dit toont nog altijd het grote potentieel van de trein.”

Verder is de groei van het aantal reizigers te verklaren door de lange files rondom de Belgische steden. Het lijkt erop dat dit meer mensen naar het OV heeft gelokt. Uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag blijkt dat het aandeel auto in België is afgenomen en dat de fiets én het openbaar vervoer juist in populariteit hebben gewonnen. De mensen zijn de files zo beu dat ze op zoek gaan naar alternatieven, was de verklaring voor deze trend.

Uitdaging

De spoorvervoerder is te spreken over de groei, maar erkent de uitdagingen vanwege de teleurstellende prestatiecijfers. Het materieel van de Belgische vervoerder is flink verouderd en valt daardoor relatief vaak uit. NMBS benadrukt daarom het belang van de komst van nieuwe dubbeldeksvoertuigen, die weliswaar besteld zijn maar pas halverwege 2019 geleverd worden. Eigenlijk hadden de nieuwe voertuigen al vanaf september geleverd moeten worden.

Bovendien moet kritisch gekeken worden naar de infrastructuur. “Om de toename van het aantal trein­reizigers te kunnen blijven opvangen, is dringend een gedegen langetermijnvisie nodig”, vertelt Stynen. “Deze nieuwe statistieken zijn het best mogelijke argument om nog meer in te zetten op een uitbreiding van het aanbod. Want de groeimarge op het spoor, terwijl de files aandikken, is groot.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.