Advies Duitse Rekenkamer: verkoop Arriva

Logo van een Arriva-bus in Limburg
Foto Inge

Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) moet dochteronderneming Arriva verkopen. Met de opbrengsten van die verkoop kan DB haar schuld van circa 20 miljard euro gedeeltelijk aflossen en kan de vervoerder de eigen financiële positie verbeteren. Dat heeft het Bundesrechnungshof, de ‘Algemene Rekenkamer’ van Duitsland, geadviseerd aan de federale overheid. De federale overheid is de enige aandeelhouder van Deutsche Bahn.

Ook de verkoop van de goederentak DB Schenker wordt voorgesteld in dit tussenadvies van het Bundesrechnungshof over de structuur van Deutsche Bahn. De Rekenkamer is allesbehalve positief over de huidige structuur en stelt dat de belangrijkste doelen van de spoorhervorming, die 25 jaar geleden is ingezet, niet zijn behaald door DB en de federale overheid.

Ingewijden meldden eind vorig jaar al dat Deutsche Bahn speelde met het idee om de OV-dochter te verkopen. Daarmee zou wellicht 3,5 tot 4 miljard euro verdiend kunnen worden.

Financiën

Er komt vooral kritiek op de activiteiten van Deutsche Bahn in het buitenland, terwijl er nog zo veel te verbeteren valt in Duitsland. Arriva is ondertussen een wereldwijde speler en is actief op verschillende vlakken in circa 140 landen. In totaal wordt met de buitenlandse activiteiten 18,6 miljard euro verdiend, maar daarvan komt niets ten goede aan het spoor in Duitsland zelf. Alle opbrengsten worden opnieuw internationaal geïnvesteerd, terwijl de economische risico’s wel degelijk nadelige gevolgen kunnen hebben voor de Duitse spoorwegen.

Het Duitse spoorbedrijf zit nu al in de schulden en de verwachting op korte termijn is niet goed. Zo is de ambitie om de treinvloot te moderniseren en om knelpunten in het personeelsbestand en op het netwerk op te lossen. Dit gaat echter meer geld kosten dan op dit moment beschikbaar is.

Duitse regering

De schuld ligt volgens het Rechnungshof zeker niet alleen bij Deutsche Bahn. Juist de Duitse staat is onduidelijk geweest in haar visie voor de vervoerder en de richting die DB op moet gaan. “Zolang de federale overheid DB AG op globaal niveau laat meespelen, worden de kerndoelen van de spoorweghervorming gemist”, aldus Scheller, de president van de Duitse Algemene Rekenkamer.

De president van het rekenhof meent bovendien dat de staat eindelijk duidelijk moet uitspreken of hij het spoorvervoer vooral ziet als een winstmachine of als een dienst in algemeen belang. Hierbij moet ook een scheiding tussen de infrastructuur en de exploitatie worden overwogen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Advies Duitse Rekenkamer: verkoop Arriva”

Pat Rick|25.01.19|13:55

Het is goed om meer focus te hebben. DB zou bijvoorbeeld moeten investeren in hun dienst op de Maaslijn, maar als ze het niet willen, kunnen ze beter Arriva verkopen.

Arriva is eigenlijk een staatsbedrijf, maar dan van de Duitse overheid, net als Keolis van de Franse overheid is. Van echte privatisering op het spoor is in NL dus geen sprake. Men moet hier kiezen voor echte privatisering, zoals op sommige lijnen in GB (met hele hoge kosten voor reizigers) of toch volledig Nederlandse overheid