NS komt reizigers tegemoet voor toename storingen IC Direct

Traxx locomotief met rijtuigen over HSL (bron: NS)
Foto: Trein op HSL-lijn. Foto ter illustratie. NS

Het aantal storingen op de HSL is in de afgelopen maanden weer toegenomen. In januari kwam slechts 80 procent van de treinen op tijd op de bestemming aan. Daarom wil NS IC Direct-reizigers tegemoet komen. Dat komt met name door een fout in de software van de TRAXX-locomotieven. Een update van die software heeft niet de gewenste verbetering gebracht. Naast maatregelen om de prestaties te verbeteren heeft NS ook gekozen om reizigers sneller financieel te compenseren dan op het normale spoor.

De vervoerder gaat reizigers er actief op wijzen dat ze bij 15 minuten vertraging al de helft van hun kaartje én de toeslag terugkrijgen. Na een half uur vertraging is het hele bedrag en de toeslag terug te vragen. Vaste reizigers met een jaarabonnement voor Intercity Direct krijgen een eenmalige tegemoetkoming van 100 euro.

Punctualiteit

Het vervoer op de hogesnelheidslijn is al jaren een struikelpunt. Hoewel NS de afgelopen twee jaar wel de norm heeft gehaald die is afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is ook gebleken dat nog steeds bijna 1 op de 5 treinen op de HSL in 2018 niet op tijd reed. Dat is flink lager dan op het normale net. Daarom wordt al lang gewerkt aan verbeteringen en IenW heeft eerder al 60 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verbeteringen.

NS zegt naast het huidige verbeterprogramma nu nog enkele aanvullende maatregelen te willen nemen om storingen nog sneller op te lossen. Bovendien moet dit ervoor zorgen dat voertuigen minder lang stranden en de dienstregeling zo snel mogelijk weer hervat kan worden. Daarvoor krijgen de machinisten in ieder geval extra technische ondersteuning en worden meer machinisten en conducteurs ingezet, die in geval van nood problemen kunnen opvangen.

Intercity Nieuwe Generatie

Tegelijkertijd blijft de vervoerder benadrukken dat alleen ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kunnen zorgen voor een vergelijkbare betrouwbaarheid op de hogesnelheidslijn als op het reguliere spoor. Wel zijn de verwachtingen hoog voor de Intercity Nieuwe Generatie. Die stromen vanaf de dienstregeling 2021 in en zullen naar verwachting zorgen voor een betere dienstverlening.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS komt reizigers tegemoet voor toename storingen IC Direct”

kees boer|06.02.19|17:30

Om te beginnen de IC toeslag direkt afschaffen