Kortere reistijden en hogere frequenties in dienstregeling 2020

NS sprinter op Zwolle
Bron: Marieke

NS wil in de dienstregeling 2020 het aantal treinen op een aantal trajecten verhogen en de reistijd op enkele routes verkorten. Tussen Amersfoort en Utrecht is de vervoerder van plan het aantal intercity’s te verhogen van 4 naar 6 per uur en door nieuwe sprinters zal de reis tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Meppel sneller worden. De spoorvervoerder gaat over de plannen in gesprek met reizigersorganisaties en regionale overheden.

De verwachting is dat de plannen een betere reis betekenen voor 51.000 reizigers. Circa 5500 reizigers zijn langer onderweg, terwijl ongeveer 95 procent van de reizigers weinig tot niets zal merken van de nieuwe dienstregeling.

Extra intercity’s

NS wil tussen Utrecht en Amersfoort de frequentie dus verhogen. Door twee extra intercity’s per uur te laten rijden, ontstaan meer reismogelijkheden en extra capaciteit. Dit moet de kans op een zitplaats verhogen. Daar hebben ongeveer 15.000 reizigers profijt van. Bovendien groeit het aantal treinen tussen Utrecht en Deventer van 1 naar 3 per uur, omdat NS een reizigersgroei heeft opgemerkt tussen Utrecht en Deventer. Hierdoor vervalt wel de rechtstreeks verbinding van Deventer en Apeldoorn naar Amsterdam Centraal in de spitsuren. De reistijd blijft hier ondanks een overstap echter hetzelfde.

Daarnaast wil NS extra treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Deze trein rijdt vier keer in de ochtendspits richting Amersfoort en vier keer in de avondspits richting Harderwijk. Het is mogelijk de frequentie uit te breiden door de instroom van nieuw sprintermaterieel. Dit maakt bovendien de sprinter tussen Amersfoort en Zwolle twee tot drie minuten sneller.

Noord-Nederland

Er wordt verder een betere reistijd gerealiseerd voor reizigers in het noorden van Nederland. De nieuwe sprinters zorgen namelijk voor een versnelling tot 4 minuten tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel. Dit zorgt voor een betere overstap in Meppel, waardoor Friese reizigers een kwartier sneller in de Randstad kunnen zijn. Wel verslechtert hierdoor de aansluiting voor reizigers uit kleinere Friese plaatsen zoals Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega. De schatting is echter dat hierdoor weinig reizigers getroffen worden.

In de dienstregeling is het ook de bedoeling om de verbinding naar Zandvoort aan Zee in de zomerperiode te verbeteren. Dan wil NS zes treinen laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee in plaats van vier. De verwachting is dat hiermee de reizigersgroei bij mooi weer beter opgevangen kan worden. Dat was al langer de wens, maar ProRail had eerder aangegeven dat de stroomvoorziening niet geschikt is om meer treinen te kunnen rijden. Nu ProRail bezig is met een plan van aanpak voor deze lijn, heeft NS besloten deze extra treinen al in de plannen op te nemen.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Kortere reistijden en hogere frequenties in dienstregeling 2020”

kees boer|18.02.19|22:26

Deze planning zou in een keer goed moeten gebeuren ,Sprinter Groningen-Zwolle door als sneltrein naar Utrecht met stops in Harderwijk,Nijkerk,Amersfoort Schothorst en Bilthoven;opname Wolvega als intercity zodat de pendel ingekort kan worden tot Heerenveen – Leeuwarden;rollen omdraaien van de Sprinter Utrecht- Tiel/ Den Bosch zodat in Tiel beter aansluiting ontstaat op de oostelijke Betuwelijn;Sprinter Den Bosch- Nijmegen ook in de stille uren een volledige halfuurdienst