Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

GroenLinks: stop met vliegen tussen Amsterdam en Brussel

Thalys-trein. Foto: Thalys/Jean-Jacques D'Angelo

GroenLinks heeft donderdag aan de Tweede Kamer voorgesteld om gefaseerd te stoppen met vliegen tussen Amsterdam en Brussel. De politieke partij vindt het gek dat er dagelijks meerdere vluchten gaan op een afstand die met de trein in twee uur af te leggen is. “Stoppen is de logische optie”, aldus Tweede Kamerlid Suzanne Kröger. 

De politieke partij pleit ervoor om van de trein een beter alternatief te maken voor het vliegtuig op relatief korte afstanden, namelijk tot 750 kilometer. Daar werd deze week een petitie voor gestart, die al meer dan 15.000 keer is ondertekend. “Vliegtickets worden steeds goedkoper, terwijl treintickets duurder worden”, stelt GL. “Voor zo’n 40 euro vlieg je naar Praag terwijl een enkeltje met de trein bijna 180 euro kost en je elf uur onderweg bent. Dit is de wereld op zijn kop.”

Groei vliegvelden

Op dit moment vliegt 35 procent van alle vliegtuigen die opstijgen van Schiphol niet verder dan 750 kilometer. En juist die afstanden kunnen volgens GroenLinks ook prima met de trein worden afgelegd. De partij is om die reden ook niet te spreken over het feit dat minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW positief is over de groei van de vliegvelden Schiphol en Lelystad Airport. “Door te zorgen dat de trein een aantrekkelijk alternatief is qua tijd, prijs en gemak, is groei van de luchtvaart niet nodig.”

Het is wel zaak om te zorgen dat internationaal reizen per spoor beter en sneller kan. Op dit moment bestaan er nog een flink aantal hiaten in het Europese spoornetwerk en bovendien is reizen met de trein ingewikkeld en soms duurder dan met het vliegtuig. De regering moet zich er daarom hard voor maken dat de trein goedkoper wordt dan het vliegtuig.

Redenen

GroenLinks ziet vier problemen met het huidige luchtverkeer. Ten eerste heeft de luchtvaart haar grenzen bereikt en is het beter en gezonder als mensen vaker de trein verkiezen boven het vliegtuig. Ten tweede wil GroenLinks een einde maken aan de oneerlijke concurrentie. “De luchtvaartsector draait op subsidie en belastingvoordeel. Zo betalen luchtvaartmaatschappijen geen belasting op kerosine en zit er geen btw op vliegtickets. Het is een politieke keuze om vliegen zo goedkoop te houden.”

Volgens de partij negeren de meeste politici het treinnetwerk op dit moment, terwijl spoorvervoerders worstelen om internationale lijnen rendabel te houden. Door betere samenwerking en investeringen in het netwerk door zowel Nederland als Europa, wordt de trein een makkelijke en de goedkoopste reisoptie. GroenLinks voorspelt dat daardoor veel meer mensen de treinen zullen nemen.

Afstand

Als laatste beschuldigt de partij de luchtvaartsector ervan geen verantwoordelijkheid te nemen. “De luchtvaartsector wordt constant een hand boven het hoofd gehouden: zij ontlopen steeds de verplichting om hun CO2-uitstoot te verminderen. Waar het kabinet onze energierekening verhoogt, mag de uitstoot van de luchtvaartsector maar doorgroeien. Zo is het onmogelijk om onze klimaatdoelen te halen.”

Kröger: “Dat je niet het vliegtuig naar Maastricht kan pakken vinden we heel normaal. Terwijl de afstand van Schiphol naar Brussel korter is dan naar Maastricht.” Ze wil dat de minister zo snel mogelijk in gesprek gaat met de betrokken partijen om de vlucht uit te faseren.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “GroenLinks: stop met vliegen tussen Amsterdam en Brussel”

Pat Rick|22.02.19|14:49

Tot 2030-2035 is het wensdenken om de trein als serieus alternatief te zien voor afstanden tot 750 km. Het duurt 6 uur, voor de 650 km naar Berlijn en dit echt terugdringen lukt niet voor 2030. Er zou nog 400 km HSL spoor moeten komen, maar dat duurt nog 10-15 jaar

Van Boxtel heeft te veel beloofd en moet toegeven dat korte termijn verbetering slechts met 15 tot 30 minuten mogelijk is. Ook dit was wensdenken

Volgens de NRC is bij aanleg van HSL spoor de CO2 besparing eigenlijk te verwaarlozen

Wilfried Jellema|24.02.19|09:53

De opmerking van Suzanne Kröger richt zich primair op Berlijn, Parijs, Londen en Brussel. Het zou haar sieren als zij zich ook inzet op een snelle verbinding naar het Noorden van Duitsland en Scandinavië zoals beschreven in het witboek North-South Rail Connect. In dit witboek staat beschreven hoe Scandinavië via Nederland wordt verbonden met het Westen en Zuiden van Europa. In dit witboek is beschreven welke impact een dergelijke verbinding heeft op regionaal, nationaal en internationaal nivo.

ThijsLH Van|24.02.19|13:35

Met de Fehmarn tunnel tussen Denemarken en Duitsland is er (straks) via Hamburg aansluiting vanuit Scandinavië op west en de rest van Europa. Dit via het bestaande ice-traject naar Keulen en London of Parijs. Dit traject loopt dus om Nederland heen. De Randstad ligt veel te westelijk voor zoiets.

Pat Rick|25.02.19|15:08

@Wilfried @Thijs: het duurt inderdaad nog jaren. Het invullen van de ontbrekende schakel Amsterdam – Groningen – Hamburg vroeg om de Zuiderzee-lijn en deze zou alsnog aangelegd moeten worden. En het duurt tot 2024 dat de Friesenbrug is hersteld. De Fehnmarntunnel laat ook wachten op vele bezwaren in Duitsland. De eerste plannen hiervoor kwamen uit WO II!

GL laat zich leiden door wensdenken, want het duurt jaren voordat een HSL aangelegd wordt. Men moet ook de lokale (milieu)politici meekrijgen

Pat Rick|25.02.19|15:09

Laat de NS maar weer de trein uit Heerlen rechtstreeks naar Schiphol rijden, en niet naar Enkhuizen. Als men wil kan men deze ook in Aken laten beginnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GroenLinks: stop met vliegen tussen Amsterdam en Brussel | OVPro.nl
Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

GroenLinks: stop met vliegen tussen Amsterdam en Brussel

Thalys-trein. Foto: Thalys/Jean-Jacques D'Angelo

GroenLinks heeft donderdag aan de Tweede Kamer voorgesteld om gefaseerd te stoppen met vliegen tussen Amsterdam en Brussel. De politieke partij vindt het gek dat er dagelijks meerdere vluchten gaan op een afstand die met de trein in twee uur af te leggen is. “Stoppen is de logische optie”, aldus Tweede Kamerlid Suzanne Kröger. 

De politieke partij pleit ervoor om van de trein een beter alternatief te maken voor het vliegtuig op relatief korte afstanden, namelijk tot 750 kilometer. Daar werd deze week een petitie voor gestart, die al meer dan 15.000 keer is ondertekend. “Vliegtickets worden steeds goedkoper, terwijl treintickets duurder worden”, stelt GL. “Voor zo’n 40 euro vlieg je naar Praag terwijl een enkeltje met de trein bijna 180 euro kost en je elf uur onderweg bent. Dit is de wereld op zijn kop.”

Groei vliegvelden

Op dit moment vliegt 35 procent van alle vliegtuigen die opstijgen van Schiphol niet verder dan 750 kilometer. En juist die afstanden kunnen volgens GroenLinks ook prima met de trein worden afgelegd. De partij is om die reden ook niet te spreken over het feit dat minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW positief is over de groei van de vliegvelden Schiphol en Lelystad Airport. “Door te zorgen dat de trein een aantrekkelijk alternatief is qua tijd, prijs en gemak, is groei van de luchtvaart niet nodig.”

Het is wel zaak om te zorgen dat internationaal reizen per spoor beter en sneller kan. Op dit moment bestaan er nog een flink aantal hiaten in het Europese spoornetwerk en bovendien is reizen met de trein ingewikkeld en soms duurder dan met het vliegtuig. De regering moet zich er daarom hard voor maken dat de trein goedkoper wordt dan het vliegtuig.

Redenen

GroenLinks ziet vier problemen met het huidige luchtverkeer. Ten eerste heeft de luchtvaart haar grenzen bereikt en is het beter en gezonder als mensen vaker de trein verkiezen boven het vliegtuig. Ten tweede wil GroenLinks een einde maken aan de oneerlijke concurrentie. “De luchtvaartsector draait op subsidie en belastingvoordeel. Zo betalen luchtvaartmaatschappijen geen belasting op kerosine en zit er geen btw op vliegtickets. Het is een politieke keuze om vliegen zo goedkoop te houden.”

Volgens de partij negeren de meeste politici het treinnetwerk op dit moment, terwijl spoorvervoerders worstelen om internationale lijnen rendabel te houden. Door betere samenwerking en investeringen in het netwerk door zowel Nederland als Europa, wordt de trein een makkelijke en de goedkoopste reisoptie. GroenLinks voorspelt dat daardoor veel meer mensen de treinen zullen nemen.

Afstand

Als laatste beschuldigt de partij de luchtvaartsector ervan geen verantwoordelijkheid te nemen. “De luchtvaartsector wordt constant een hand boven het hoofd gehouden: zij ontlopen steeds de verplichting om hun CO2-uitstoot te verminderen. Waar het kabinet onze energierekening verhoogt, mag de uitstoot van de luchtvaartsector maar doorgroeien. Zo is het onmogelijk om onze klimaatdoelen te halen.”

Kröger: “Dat je niet het vliegtuig naar Maastricht kan pakken vinden we heel normaal. Terwijl de afstand van Schiphol naar Brussel korter is dan naar Maastricht.” Ze wil dat de minister zo snel mogelijk in gesprek gaat met de betrokken partijen om de vlucht uit te faseren.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “GroenLinks: stop met vliegen tussen Amsterdam en Brussel”

Pat Rick|22.02.19|14:49

Tot 2030-2035 is het wensdenken om de trein als serieus alternatief te zien voor afstanden tot 750 km. Het duurt 6 uur, voor de 650 km naar Berlijn en dit echt terugdringen lukt niet voor 2030. Er zou nog 400 km HSL spoor moeten komen, maar dat duurt nog 10-15 jaar

Van Boxtel heeft te veel beloofd en moet toegeven dat korte termijn verbetering slechts met 15 tot 30 minuten mogelijk is. Ook dit was wensdenken

Volgens de NRC is bij aanleg van HSL spoor de CO2 besparing eigenlijk te verwaarlozen

Wilfried Jellema|24.02.19|09:53

De opmerking van Suzanne Kröger richt zich primair op Berlijn, Parijs, Londen en Brussel. Het zou haar sieren als zij zich ook inzet op een snelle verbinding naar het Noorden van Duitsland en Scandinavië zoals beschreven in het witboek North-South Rail Connect. In dit witboek staat beschreven hoe Scandinavië via Nederland wordt verbonden met het Westen en Zuiden van Europa. In dit witboek is beschreven welke impact een dergelijke verbinding heeft op regionaal, nationaal en internationaal nivo.

ThijsLH Van|24.02.19|13:35

Met de Fehmarn tunnel tussen Denemarken en Duitsland is er (straks) via Hamburg aansluiting vanuit Scandinavië op west en de rest van Europa. Dit via het bestaande ice-traject naar Keulen en London of Parijs. Dit traject loopt dus om Nederland heen. De Randstad ligt veel te westelijk voor zoiets.

Pat Rick|25.02.19|15:08

@Wilfried @Thijs: het duurt inderdaad nog jaren. Het invullen van de ontbrekende schakel Amsterdam – Groningen – Hamburg vroeg om de Zuiderzee-lijn en deze zou alsnog aangelegd moeten worden. En het duurt tot 2024 dat de Friesenbrug is hersteld. De Fehnmarntunnel laat ook wachten op vele bezwaren in Duitsland. De eerste plannen hiervoor kwamen uit WO II!

GL laat zich leiden door wensdenken, want het duurt jaren voordat een HSL aangelegd wordt. Men moet ook de lokale (milieu)politici meekrijgen

Pat Rick|25.02.19|15:09

Laat de NS maar weer de trein uit Heerlen rechtstreeks naar Schiphol rijden, en niet naar Enkhuizen. Als men wil kan men deze ook in Aken laten beginnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.