Spurt trein op station Groningen

Spoorlijn Veendam-Stadskanaal in 2024 geschikt voor personentrein

Er is een akkoord bereikt over de aanpassingen aan de spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal, zodat het spoor ook gebruikt kan worden door de personentreinen van Arriva. Het is de bedoeling dat reizigers in 2024 van de treinverbinding tussen Groningen en Stadskanaal gebruik kunnen maken. De provincie trekt hiervoor 62,8 miljoen euro uit en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt ook 5 miljoen euro bij.

Er is woensdag een overeenkomst getekend voor de werkzaamheden. De provincie Groningen, de STAR, het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Veendam en Stadskanaal, Arriva en ProRail hebben hun handtekening onder deze overeenkomst gezet. De ambitie is om de bereikbaarheid en leefbaarheid van Zuidoost-Groningen hierdoor te verbeteren.

Reistijd

Door het spoor aan te passen, zal er over vijf jaar in 41 minuten een stoptrein kunnen rijden van Groningen naar Stadskanaal. Bovendien kijken de betrokken partijen ook nog naar de mogelijkheid om op werkdagen een sneltrein naar Emmen te onderzoeken. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: “Deze spoorlijn vormt een belangrijke verbinding in de sociaal economische versterking van deze regio”.

In Groningen wordt al enkele jaren ingezet op het verbeteren van de bereikbaarheid per spoor. In dat kader is in 2011 de spoorlijn Zuidbroek-Veendam aangepast. Op dit traject reizen op dit moment ruim 1900 passagiers op een gemiddelde werkdag en dat is een hoger aantal dan verwacht. Voor Stadskanaal is minimaal hetzelfde aantal te verwachten. Hiermee wordt station Stadskanaal een van de meest gebruikte stations van de provincie Groningen.

Het nieuwe OV-station van Stadskanaal komt bij de huidige STAR-locatie. “Een spoorverbinding voor reizigers tussen Veendam-Stadskanaal draagt bij aan betere bereikbaarheid binnen de regio Groningen”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Daarom wil ik 5 miljoen euro bijdragen aan het opzetten van deze verbinding. ProRail kan nu aan de slag, zodat reizigers zo snel mogelijk van deze lijn kunnen profiteren.”

Museumlijn

Momenteel fungeert het spoor tussen Veendam en Stadskanaal als museumspoorlijn en het wordt alleen gebruikt voor ritten van de (historische) treinen van de Stichting Stadskanaal Rail (STAR). Bijvoorbeeld in de zomer en bij speciale evenementen rijdt de STAR met de stoomtrein tussen Stadskanaal en Veendam. Er zijn met de STAR afspraken gemaakt, zodat na de aanpassingen aan het spoor de stoomtreinen ook kunnen blijven rijden tussen Stadskanaal en Veendam.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorlijn Veendam-Stadskanaal in 2024 geschikt voor personentrein”

Pat Rick|13.03.19|14:14

Geweldige impuls voor het Noorden!

Doortrekken van de lijn van Emmen kan gebruik maken van de oude spoorbedding tot Weerdinge en gebruik maken van het lange emplacement van Emmen. Van Weerdinge is het 15 km tot eindpunt in Musselkanaal. Of 11 km tot de oude spoorbedding in Ter Apel (lijn Stadskanaal – Ter Apel).

Andries Hof|21.03.19|09:13

Eindelijk groen licht voor Veendam-Stadskanaal! Nu doorzetten voor een spoorverbinding tussen Stadsk.en Emmen. Dan zijn 2 dode einden met elkaar verbonden. Dan kun je van Groningen naar Enschede per trein. Vergeet ook niet dat je bij Coevorden over de grens kunt het Ruhrgebied in. Dat zal interessant zijn voor Railport Veendam. En terug van Ruhrg. naar Eemsh. Voor mopperende omwonenden aan deze track: Onderzoek toont aan dat huizenprijzen hoger liggen in woonkernen voorzien van spoorverbinding.

kees boer|23.03.19|23:26

Deze doortrek zou in een keer goed moeten gebeuren,in de eerste instantie tot Ter Apel,later tot Emmen,wordt dan de Arriva de exploitant ? Trouwens eindelijk in onze geschiedenis dat een gesloten spoorlijn heropend wordt dat in Duitsland meerdere keren gebeurd is,men blijft dit jammer vinden dat er geen heropening was op Apeldoorn – Zwolle en de Haarlemmermeerlijnen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.