Opening RailTech Europe 2019

ProRail wil in 2030 acht treinen per uur laten rijden vanaf Randstad

Infrabeheerder ProRail wil in 2030 acht treinen per uur laten rijden op de drukste lijnen vanuit de Randstad. Dat maakte de infrabeheerder vandaag bekend op RailTech Europe 2019, een van de grootste vakbeurzen op het gebied van spoor in Europa. Deze beurs werd vandaag geopend door Roger van Boxtel (NS), Matthias Ruete (Europese Commissie), John Voppen (ProRail), Libor Lochman (CER) en Promedia-directeur Joan Blaas.

De sprekers benadrukten hier het belang van het spoor, maar ook de noodzaak om nu te innoveren. Daardoor kan van het spoor een nog aantrekkelijkere modaliteit gemaakt worden. “Nu is het momentum voor de modal shift naar spoor”, aldus Voppen.

Groei

De sprekers waren het erover eens dat er grote uitdagingen liggen voor de sector, vanwege de verwachte groei. In Nederland wordt in de komende twintig jaar een groei van 40 procent verwacht. “Er zijn grote investeringen nodig in Nederland en in Europa”, aldus Roger van Boxtel. Die investeringen in rail moeten het mogelijk om niet alleen sneller, maar ook vaker te rijden.

De NS-topman noemde ook het belang van voldoende ruimte. NS investeert namelijk flink in treinen, maar dit zorgt voor een tekort aan opstelterreinen. Verder zei hij trots te zijn op het mooie station Utrecht Centraal dat kort geleden werd opgeleverd, maar tegelijkertijd zijn daar sommige perrons nu alweer te klein. Daarom is financiering nodig voor extra perrons en sporen.

Bestaande infrastructuur

John Voppen van ProRail vulde daarop aan dat het systeem ook behoort te veranderen. Er is bijvoorbeeld best veel mogelijk door niet alleen te investeren in nieuwe infrastructuur, maar door ook gewoon efficiënter gebruik te maken van de bestaande infrastructuur. Zo kan veel gewonnen worden door het spoor te ontvlechten en beter in te delen. Doorgroeien kan volgens ProRail door meer spanning op de bovenleiding te zetten, de treinbeveiliging aan te passen en gebruik te maken van de techniek van zelfrijdende treinen.

Milieuvriendelijk

De sprekers noemden ook allemaal het klimaat als een belangrijk thema voor de spoorsector. Het spoor is namelijk een beduidend duurzamere modaliteit dan vervoer over de weg. Dit zorgt voor een grote aantrekkingskracht van het spoor, al is het belangrijk om het spoor nog milieuvriendelijker te maken. In Nederland rijden alle treinen van NS al op windenergie, maar over het algemeen rijden treinen nog steeds op diesel.

“Spoor is waarschijnlijk de meest milieuvriendelijke modaliteit, maar we verliezen de strijd”, aldus Matthias Ruete. Dit komt omdat de ontwikkelingen op het gebied van elektrische trucks en auto’s heel snel gaan. Toch kunnen die modaliteiten niet op korte termijn de oplossing vormen, denkt Van Boxtel. “Als we moeten wachten op elektrische auto’s en niemand investeert in het spoor, dan worden de problemen voor de mobiliteit alleen maar groter.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail wil in 2030 acht treinen per uur laten rijden vanaf Randstad”

Pat Rick|27.03.19|15:09

Mooi promotieverhaal van ProRail voor de Randstad. Groei is daar duur en investeren zuigt daar nog meer verkeer aan (waardoor het nog duurder wordt) Laat ze eerst maar eens 3 treinen per uur rijden over de Maaslijn want het spoor belemmert reizigersgroei

Als ze A’dam-Schiphol willen ontvlechten laat ze dit ook in een aparte tunnel stoppen (ipv volle, storingsgevoelige Schipholtunnel) en aansluiten op A’damse metro. Wil Prorail zelf metro spelen? Hun spoor is ONgeschikt voor metrofreq van 40/uur

Ibo De Joode|02.04.19|10:16

Ik heb al eerder hier genoemd dat m.i.Schiphol zelf de grote bottleneck is. Moet in ieder geval naar 8 perronsporen. Daarnaast Almere – Weesp naar 4 en Weesp zelf naar 8 sporen. Hoewel dat laatste al ergens op de rol staat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.