Intercity Direct op de HSL-Zuid (bron: NS)

Rover: te vroeg voor prijsverhoging toeslag IC Direct

Beeldbank NS

Hoewel de prestaties van de IC Direct tussen Breda en Rotterdam in de afgelopen maanden zijn verbeterd, is het nog steeds te vroeg voor een verhoging van het toeslagbedrag. Dat vindt reizigersorganisatie Rover. NS is eigenlijk van plan om de tarieven hiervoor per 1 juli te verhogen met 20 cent, maar Rover vraagt opnieuw om uitstel.

Reizigers die met de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol reizen, betalen daarvoor nu 2,40 euro extra. Daar wil de spoorvervoerderder 2,60 euro van maken, een prijsstijging van 8,3 procent. Ook de toeslagabonnementen worden deze zomer ruim 10 procent duurder. Dat was NS al eerder van plan, maar afgelopen december werd besloten dat dit onterecht zou zijn omdat de reizigers pas begin 2019 iets zouden merken van de inspanningen van NS om de prestaties te verbeteren.

Verdere uitstel

Hoewel de prestaties sinds maart aan het stijgen zijn en de punctualiteit in de afgelopen twee maanden toenam naar respectievelijk 84,9 en 87 procent in april en mei, vindt Rover een verhoging nog steeds onterecht. “De reiziger is de afgelopen winter nog niet vergeten”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Bijna een kwart van de treinen reed te laat. De uitval was hoog en de hinder voor reizigers enorm. Het heeft tijd nodig om het vertrouwen van de reiziger te herstellen.”

Daarom zou de reizigersorganisatie graag zien dat NS opnieuw besluit om de toeslag niet te verhogen. “NS heeft veelvuldig om het geduld van de reiziger gevraagd, nu is het NS dat geduldig moet zijn om de relatie met haar klanten te herstellen.” De IC Direct rijdt over de HSL en dat is een spoorlijn waar veel problemen op zijn. De punctualiteit is juist lager dan op het normale net en de rituitval is hoger.

Betere prestaties

NS neemt veel maatregelen om de prestaties te verbeteren, maar kan een deel van het probleem niet oplossen. Er zijn namelijk flink wat technische problemen. Ook Rover erkent dat er verbeteringen aan de infrastructuur nodig zijn voor betere prestaties op de HSL, zoals aanpassingen van het beveiligingssysteem en aan de spanningssluizen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover: te vroeg voor prijsverhoging toeslag IC Direct | OVPro.nl
Intercity Direct op de HSL-Zuid (bron: NS)

Rover: te vroeg voor prijsverhoging toeslag IC Direct

Beeldbank NS

Hoewel de prestaties van de IC Direct tussen Breda en Rotterdam in de afgelopen maanden zijn verbeterd, is het nog steeds te vroeg voor een verhoging van het toeslagbedrag. Dat vindt reizigersorganisatie Rover. NS is eigenlijk van plan om de tarieven hiervoor per 1 juli te verhogen met 20 cent, maar Rover vraagt opnieuw om uitstel.

Reizigers die met de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol reizen, betalen daarvoor nu 2,40 euro extra. Daar wil de spoorvervoerderder 2,60 euro van maken, een prijsstijging van 8,3 procent. Ook de toeslagabonnementen worden deze zomer ruim 10 procent duurder. Dat was NS al eerder van plan, maar afgelopen december werd besloten dat dit onterecht zou zijn omdat de reizigers pas begin 2019 iets zouden merken van de inspanningen van NS om de prestaties te verbeteren.

Verdere uitstel

Hoewel de prestaties sinds maart aan het stijgen zijn en de punctualiteit in de afgelopen twee maanden toenam naar respectievelijk 84,9 en 87 procent in april en mei, vindt Rover een verhoging nog steeds onterecht. “De reiziger is de afgelopen winter nog niet vergeten”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Bijna een kwart van de treinen reed te laat. De uitval was hoog en de hinder voor reizigers enorm. Het heeft tijd nodig om het vertrouwen van de reiziger te herstellen.”

Daarom zou de reizigersorganisatie graag zien dat NS opnieuw besluit om de toeslag niet te verhogen. “NS heeft veelvuldig om het geduld van de reiziger gevraagd, nu is het NS dat geduldig moet zijn om de relatie met haar klanten te herstellen.” De IC Direct rijdt over de HSL en dat is een spoorlijn waar veel problemen op zijn. De punctualiteit is juist lager dan op het normale net en de rituitval is hoger.

Betere prestaties

NS neemt veel maatregelen om de prestaties te verbeteren, maar kan een deel van het probleem niet oplossen. Er zijn namelijk flink wat technische problemen. Ook Rover erkent dat er verbeteringen aan de infrastructuur nodig zijn voor betere prestaties op de HSL, zoals aanpassingen van het beveiligingssysteem en aan de spanningssluizen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.