‘Ticketbalie en kaartautomaat DB ontbreken op nieuw station Heerlen’

opening station Heerlen (bron: NS)

Het nieuwe station in Heerlen is deze week opengesteld voor reizigers. Het station heeft een opfrisbeurt gekregen met onder andere een Stationshuiskamer, een geheel nieuwe stationshal en een groot kunstwerk. Maar volgens reizigersorganisatie Rover is het kopen van het treinkaartje voor sommige reizigers juist lastiger geworden. 

Het vernieuwde station heeft namelijk geen ticketbalie en ook de kaartautomaat van Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn is verdwenen. Er is weliswaar een informatiebalie aanwezig in het nieuwe station, maar tot teleurstelling van de reizigersorganisatie is die niet de hele dag bemand.

Loket

De Limburgse afdeling van Rover baalt dan ook. “Een ticketbalie is een onmisbare service voor reizigers”, stelt Kees Braam van Rover-Limburg. Vooraf was de organisatie ervan uitgegaan dat NS en Arriva er samen voor zouden zorgen dat er altijd iemand aanwezig was in de loketruimte op het nieuwe station. Dat is namelijk het geval op de stations Maastricht en Roermond.

Bovendien is de organisatie er niet over te spreken dat de kaartautomaat van de Duitse spoorvervoerder DB nergens meer te vinden is. Weliswaar kunnen reizigers nog steeds bij automaten van Arriva en NS terecht voor enkele tickets, maar daar is het aanbod niet compleet. “Niet alleen kan de internationale reiziger in Heerlen dus niet meer terecht bij het loket, de kaartautomaat heeft ook maar een beperkt assortiment”, concludeert Braam. Dit betekent dus dat reizigers altijd zijn aangewezen op het internet of op het loket van Arriva bij het busstation om afwijkende bestemmingen. Rover had dit graag anders gezien.

Officiële opening

Het nieuwe station van Heerlen is nu al toegankelijk voor reizigers, maar wordt pas op 31 augustus ook officieel geopend. Het is nu ook nog niet voltooid. Rondom het station moeten nog verschillende horecavoorzieningen worden gerealiseerd. Daarnaast is op het station veel groen aanwezig, wordt er onder andere koffie verkocht, kan men naar het toilet en zijn er extra stopcontacten geplaatst om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden.

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “‘Ticketbalie en kaartautomaat DB ontbreken op nieuw station Heerlen’”

Sylvis Snellinckx|13.08.19|14:23

mensen met een beperking hebben nagenoeg geen toegang tot het spoor, liften werken nog niet roltrap gaat enkel omhoog als je naar beneden moet, weg bewijzering is zeer slecht te noemen. En niemand van NS aanwezig. Triest was het, ikben niet goed ter been meestal met rollator, nu een jeer niet, gelukkig anders had ik niet met de trein weg kunnen gaan. vanwege de lange trap aflopen veel pijn in mijn knie, dikke duim ns, klant vriendelijk

Paul Lamote|09.08.19|17:51

Het lijkt er vooral op dat Limburg beledigd is want zakelijke argumenten voor een loket hoor ik niet

Ruben Royen|08.08.19|21:36

Ik kijk ook verbaasd op. Zuid-Limburg dat steeds meer belangrijke rol gaat spelen in de Euregio, schiet de feiten voorbij. De drielandentrein werd een afgang. Nu rijdt de sneltrein via Heerlen naar Aachen HBF. Ik denk dat Roy van de Broek en Theo Makku, beiden van het CDA het openbaar vervoer hebben onderschat.
Er is geen goede verbinding met Brussel en Airport Zaventem omdat niet alles strookt met de Waalse politiek. Wat wil de provincie Limburg nu wel bereiken?

André Koelewijn|08.08.19|19:20

Het nieuwe station Delft, dat al een paar jaar in gebruik is, heeft ook geen loket.
Toch heeft dat 8x zoveel mensen die bij NS in/uitchecken als Heerlen en het aantal reizigers is de laatste jaren flink gegroeid. Blijkbaar is een loket niet onmisbaar.

kees boer|08.08.19|17:34

Ik vernam op RTV Limburg dat de plaatselijke CDA vragen heeft gesteld maar dan kan ik ook wel zeggen dat op andere grensstations geen in/uitchekzuilen staan zoals in Bad Bentheim,Gronau ; dit noemen ze vervallen Europese bineengrenzen,dieptreurig !

Jan Parijs|07.08.19|15:45

Marktwerking… Dat is toch wat provincie Limburg zo graag wilde? Nu is NS geen vervoerder van formaat meer in Limburg, slechts 2 IC’s per uur, dus loont een bemenst loket niet. Sinds de DB Regio/NS trein naar Herzogenrath niet meer rijdt i.v.m. Arriva’s tweelandentrein doet DB Heerlen ook niet meer aan en is het verdwijnen van de kaartautomaat niet meer dan logisch.

En nu volgen opeens vragen van parlementsleden, ja jongens dit is wat je krijgt…