Beter aanbod en milieu-aandacht impuls voor internationale trein

IC Brussel (foto: NS)
Foto NS

De toegenomen aandacht voor de impact van reizen op het klimaat en een verbeterd aanbod, hebben goed uitgepakt voor NS International. Het aantal internationale treinreizigers is in vergelijking met een jaar eerder met gemiddeld 13 procent toegenomen. Dat is een nieuw record – vorig jaar was dat nog 10 procent en in 2017 6,4 procent. 

“NS heeft grote ambities met de internationale trein. Op afstanden tot 700 kilometer moet de trein wat ons betreft de eerste keuze zijn”, vertelt directeur Heike Luiten van NS International. “Richting het zuiden lukt dat al goed met Thalys en de Intercity Brussel. Met Eurostar hebben we vorig jaar een treinverbinding toegevoegd die je snel en comfortabel naar hartje Londen brengt. En ook voor de bestemming Berlijn hebben we grote ambities, al hebben we daar de hulp van Deutsche Bahn en de Nederlandse en Duitse overheden nog hard bij nodig. Aan de reiziger ligt het in elk geval niet, die wil wel.”

Intercity Berlijn

De Intercity Berlijn was het meeste in trek bij nieuwe reizigers, wat resulteerde in een groei van 19 procent in vergelijking met vorig jaar. Deze trein mocht vooral tijdens de zomerperiode meer reizigers vervoer, die vaak gebruikmaakten van een Interrail-ticket. Zorgen dat er voor al die mensen ruimte is tijdens de zomerperiode staat daarom hoog op de agenda van NS.

Luiten: “Reizigers die bij NS International boeken, adviseren we deze maanden om altijd een zitplaats te reserveren. En speciaal voor binnenlandse reizigers die ook gebruik maken van de Intercity, rijden we van juni tot en met augustus een extra trein tussen Amsterdam en Deventer. Zo is er ook voor binnenlandse reizigers voldoende ruimte en ontstaat er extra plek voor reizigers de grens over.”

Goede internationale verbindingen

Volgens de directeur van NS International heeft het internationale treinvervoer verder een goede stimulans gekregen door de inspanningen van de laatste jaren om de verbindingen te verbeteren en uit te breiden. “De reistijd naar Brussel is verkort, Thalys heeft de capaciteit uitgebreid en met Marne-la-Vallée een nieuwe populaire bestemming gekregen pal voor de poorten van Disneyland Paris. En met Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam is Londen beter bereikbaar geworden”, aldus Luiten.

Tegelijkertijd heeft de trein – ook voor langere verbindingen – de laatste steeds meer aandacht gekregen. Er werd veel gesproken over de voordelen van de trein boven het vliegtuig en over de voordelen van treinreizen voor het milieu. “Mensen worden zich steeds beter bewust van de impact van reizen op klimaat en milieu. De trein wordt vaker overwogen als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Reizigers kiezen bewuster.”

Ook de Eurostar naar Londen blijft veel aandacht krijgen van NS. De spoorvervoerder zou graag zo snel mogelijk willen dat de Nederlandse overheid een verdrag sluit met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, zodat reizigers richting Londen hun reis niet hoeven onderbreken in Brussel. “We willen het aantal dagelijkse treinen dan verder uitbreiden. De faciliteiten op de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zijn er klaar voor.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Beter aanbod en milieu-aandacht impuls voor internationale trein”

kees boer|05.09.19|18:34

Qua internationaal vervoer moet niet alleen een aanbod zijn in hoogwaardige verbindingen maar ook in regionale verbindingen;het was destijds een hele knauw in 1991 toen de buurland treinen werden geschrapt ;gelukkig zijn die weer teruggekomen zoals Arnhem _ Düsseldorf,zou fijn zijn dat Maastricht ook een doorgaande trein krijgt met richting Luxemburg,Straatsburg en de nachttrein Parijs – Madrid zou ook moeten terugkomen,dat moet toch kunnen tussen 2 wereldmetropolen ?

Derk Van Dorth|05.09.19|10:13

Nu nog de terugkeer van nachttreinen naar Basel, München. Praag, of nieuw naar Wenen of Nice