KLM vervangt dagelijkse vlucht naar Brussel voor Thalys

Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)
Thalys-trein. Foto: Thalys/Jean-Jacques D'Angelo

KLM schrapt vanaf 29 maart 2020 één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel en vervangt die door stoelcapaciteit op de Thalys. KLM, Thalys en de NS zouden graag zien dat voor reizen van minder dan 700 kilometer vaker de trein wordt genomen. Volgens NS-directeur Roger van Boxtel is deze stap dan ook ‘grensverleggend en wat NS betreft een opmaat naar meer’.

Om de trein op relatief korte afstand aantrekkelijker te maken zijn wel degelijk nog enkele maatregelen nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld om hogere frequenties, meer capaciteit, kortere reistijden en concurrerende tarieven. Van Boxtel: “Samenwerken is essentieel om het internationale treinnetwerk naar zo’n hoger plan te tillen. Politieke en bestuurlijke afstemming is nodig binnen Nederland en in Europa. Maar het begint bij ambitie en die wint vandaag aan kracht dankzij onze partners KLM en Thalys.”

Intermodale reis

Op dit moment wordt de route Brussel-Schiphol door vliegtuigreizigers met name gebruikt door transferpassagiers die overstappen op Schiphol en doorvliegen naar een verre bestemming. Dit betekent dus dat die reizigers een intermodale reis moeten gaan maken. “Intermodaal vervoer per trein en vliegtuig is nog complex en heeft uitdagingen. Daarnaast gaat het om snelheid, zowel van de treinverbinding zelf als van het overstapproces op de luchthaven. Op beide vlakken proberen we zoveel mogelijk voortgang te boeken. Deze reductie van 5 naar 4 frequenties is een goede manier om hier verder aan te werken en meer ervaring op te doen met Air&Rail”, vertelt KLM-topman Pieter Elbers.

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven is positief. “De trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers. De stap die NS en KLM nu zetten smaakt wat mij betreft naar meer. Met elkaar zetten we ons daarom maximaal in om de trein op meer korte afstanden de beste keuze voor reizigers te laten zijn.”

CO2-besparing

Een belangrijke reden voor de stimulans die nu gegeven wordt aan het vliegtuig, is dat de trein een milieuvriendelijkere optie is. Hiermee willen NS, Thalys en KLM bijdragen aan de vergroening van de mobiliteitssector. Een reiziger verbruikt 41 kilogram CO2 met het vliegtuig in tegenstelling tot 1,6 kilogram met de trein, voor exact dezelfde reis. Dat is tot 25 keer minder CO2-uitstoot op een identiek traject. Met deze nieuwe overeenkomst verwacht Thalys 13.000 extra passagiers in 2020, wat goed is voor een vermindering van 96 procent van de CO2-uitstoot.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “KLM vervangt dagelijkse vlucht naar Brussel voor Thalys”

Pat Rick|20.09.19|17:26

ik denk dat KLM gewoon stoelen reserveert bij Thalys. Ze gaan heus geen TGV blauw spuiten. En in zo’n trein kunnen ca 377 mensen in, terwijl in een B737-800 of Emb190 er veel minder in gaan (ca 160 of 100). Het zou goed zijn als Thalys hiermee de frequentie kan opvoeren

Philipp Fikenscher|17.09.19|16:07

1 vlucht minder 1 rit TGV erbij?

Tjeerd van Rij|17.09.19|14:11

Wordt de treincapaciteit dan ook groter? Nu vertrekt de laatste Thalys uit Parijs om 19.35 uur. De hele zomer waren deze treinen vol, vliegtuigen gaan nog de hele avond.

Tjeerd van Rij|17.09.19|14:09

Maar hoeveel extra treinen komen er nu? Eind juni reisde ik van Cahors naar Amsterdam. Miste de laatste ! (van 19.35 uur, dan is het nacht bij de Thalys ! ) door vertraging tussen Cahors en Parijs. Waarom gaan er niet tot laat in de avond treinen vanuit Parijs naar NL. Aan reizigers geen gebrek, aan zitplaatsen wel.

Gerjan van Oosten|16.09.19|13:57

Dat werd tijd, zeg!