Werkzaamheden aan de Zuidasdok, foto: ANP

‘Minister heroverweegt project Zuidasdok’

Minister van Nieuwenhuizen gaat het project Zuidasdok heroverwegen. Het Rijk zal een nieuw onderzoek naar het nut en de noodzaak uitvoeren, waarbij vooral de kosten en de haalbaarheid opnieuw in kaart gebracht moeten worden. Dat meldt Evofenedex op basis van een analyse van de Miljoenennota die dinsdag is gepresenteerd.

In de Prinsjesdagstukken staat inderdaad dat de kosten van het project Zuidasdok sterk oplopen richting 2020, wat te wijten is aan “vertraging in de herijkingsfase van het project Zuidasdok”.

Project Zuidasdok

Het project Zuidasdok behelst de ondertunneling, het verbreden en robuust maken van de Ring A10 en de uitbreiding van het treinstation Amsterdam Zuid naar zes sporen. Door de opening van de metroverbinding Noord/Zuidlijn en de verbinding OV-Schiphol-Amsterdam-Almere (OV-SAAL) is het aantal reizigers op station Amsterdam Zuid en het verkeer op de A10 Zuid explosief gestegen.

De bouwcombinatie ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) is, nadat Rijkswaterstaat het voorgestelde ontwerp voor het Zuidasdok afkeurde, afgelopen juni weggelopen uit de onderhandelingen en gestopt met het werk.

Slecht nieuws

Het stilleggen van de werkzaamheden bij het project Zuidasdok is volgens Evofenedex “slecht nieuws voor handels- en productiebedrijven rondom Amsterdam en voor de bereikbaarheid van Mainports Schiphol, Amsterdam en IJmond”. “Hierdoor zal de internationale concurrentiepositie van Nederland verslechteren en komt de ambitie om in Europa op kortere afstanden minder gebruik te maken van vluchten via Schiphol in het geding.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Minister heroverweegt project Zuidasdok’”

Pat Rick|19.09.19|14:59

Wellicht kan men de A10 beter overkappen, zoals is onderzocht voor de ring van Antwerp. De A10 in een tunnel stoppen is duur, zeker als de grond boven niet verkocht kan worden (groot risico van het project). Als de tunnel klaar is, is het autoverkeer toch electrisch. Ipv snelwegen af te breken en ze weer opnieuw op te bouwen kan men het geld beter gebruiken waar nog geen snelwegen zijn: N50, N18, N256 of verbreden A4 Zoomland, A67, A76. Of in metro A’dam, waardoor A10 minder gebruikt wordt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.