Keolis Duitsland wil om tafel met partners na beëindiging contract

Keolis Deutschland vraagt opdrachtgever VRR en alle andere betrokken partijen om toch verder te praten over de exploitatie van de Duitse spoorlijnen S1 en S4. Deze week heeft de Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) het contract beëindigd, omdat VRR vreest dat Keolis te weinig personeel heeft. “Wij beschouwen de beëindiging van het contract als ongegrond en niet-ontvankelijk”, reageert Magali Euverte, de algemeen directeur van Keolis Deutschland.

De vervoerder wil de exploitatie nog steeds op zich nemen en denkt daarin te kunnen slagen. Euverte: “Ons doel is om samen met onze industriële partners de exploitatie op deze lijnen te starten. We vragen alle partners terug te keren naar de gesprekstafel ten gunste van onze passagiers. De beste oplossing is de implementatie, waarvoor Keolis al intensieve voorbereidingen heeft getroffen.”

Samenwerking DB Regio

Keolis ontkent bovendien dat het problemen zou hebben met een personeelstekort. Er zijn 121 treinbestuurders nodig en daarvan zijn er 80 opgeleid en gekwalificeerd door de vervoerder. Volgend jaar komen er nog eens 40 extra nieuwe mensen bij. Dit zorgt inderdaad tijdelijk voor een tekort, maar dat zou worden opgelost in overleg met DB Regio, de huidige vervoerder op deze lijnen. Keolis zegt een intentieverklaring van DB Regio NRW te hebben ontvangen, waarin werd beloofd dat de lijnen konden worden uitgevoerd met personeel van DB Regio.

Maar een paar dagen voor de beëindiging van het contract door VRR zou de andere vervoerder hierop zijn teruggekomen. Een uitleg heeft Keolis daarvoor niet gekregen. “Wij begrijpen noch de uitsluiting van verdere samenwerking, noch de voortijdige beëindiging van het contract door de VRR. Tot dusverre hebben we altijd nauw en transparant samengewerkt met onze industriële partners, dus we willen dat de contracten en samenwerkingsverbanden opnieuw worden geactiveerd”, aldus de Keolis-topman.

Nu de VRR het contract met Keolis heeft verbroken, mag de huidige vervoerder DB Regio als noodoplossing het treinvervoer op deze twee lijnen langer verzorgen. Duitse media schatten dat deze oplossing zomaar twee jaar kan duren. De opdrachtgever is namelijk van plan de lijnen opnieuw aan te besteden.

Lees ook:

Duitse VRR beëindigt contract met Keolis Deutschland

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.