Drukte trein op Utrecht

‘Extra spoor niet enige oplossing om drukte aan te pakken’

Al lange tijd klinkt een steeds luider wordende kreet voor extra geld in het OV. Meer middelen zijn volgens de OV-sector nodig om extra spoor aan te leggen vanwege de toenemende drukte. Maar dat is volgens Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch niet de enige manier om het spoor aantrekkelijker te maken en de drukte het hoofd te bieden. “Er zijn andere oplossingen te bedenken als we radicaal anders denken.”

De noodzaak voor extra spoor zit in zijn ogen vooral in de verdubbeling van enkelspoorlijnen, het doortrekken van spoor naar belangrijke grensoverschrijdende knooppunten en het verbinden of ontsluiten van nieuwe woon-economische ontwikkelgebieden. Daarnaast zijn de kosten voor het onderhoud aan het bestaande spoor en bijbehorende bruggen nu al aanzienlijk en voor nieuw spoor zijn miljarden nodig.

Ruimtegebrek

Zelfs als die extra miljarden beschikbaar komen voor het Nederlandse spoor is er nog een probleem. Nederland is namelijk een klein land, waardoor ruimtegebrek zomaar een hindernis kan vormen voor de uitbreiding van het spoornetwerk. En dan met name in de drukke Randstad, waar simpelweg niet overal genoeg plek is voor meer spoorlijnen. “We moeten dus alle opties serieus bekijken”, vindt Amhaouch.

Daarbij is spoor is niet de enige mogelijkheid voor een betere bereikbaarheid van Nederland. Tussen Breda en Utrecht wordt al jaren gesproken over een mogelijke spoorlijn, maar uit onderzoek is gebleken dat dit vooralsnog zeer prijzig zal zijn. Amhaouch: “Een hoogwaardige busverbinding vormt daar een goed alternatief. En door de komst van elektrische bussen of bussen die op waterstof rijden kan dat in de toekomst ook nog eens duurzaam.”

Oplossingen voor drukte

Op het spoor zijn volgens hem twee mogelijke verbeteringen veelbelovend. De CDA’er is erg positief over een plan dat in de regio Arnhem-Nijmegen met succes is beproefd. Daar werden de starttijden van twee grote opleidingsinstituten aangepast. De eerste lessen op de Radboud Universiteit beginnen sinds eind 2017 een kwartier eerder, terwijl de lessen op de Hogeschool Arnhem-Nijmegen juist een kwartiertje later starten. De drukte nam tijdens de ochtendspits daardoor sterk af. Amhaouch: “Dat zou ik graag waar mogelijk verder in Nederland uitrollen.”

Bovendien zou het Tweede Kamerlid graag zien dat enkeldekstreinen een uitzondering worden op het Nederlandse spoor. In dubbeldekkers is namelijk meer ruimte voor reizigers, terwijl er geen extra spoor hoeft worden aangelegd of langere perrons nodig zijn. “Wij zijn een klein land, dus we moeten maximaal gebruikmaken van het spoor dat er ligt. Verder gaat betrouwbaarheid wat mij betreft boven snelheid. Treinreizen hoeft geen verloren tijd te zijn. Je kan er goed werken of studeren.”

ICNG

Het baart het CDA bovendien zorgen dat er nog een optie openstaat voor 150 stuks ICNG. “We wachten vanaf april op antwoorden van de staatsecretaris over het “past toe, of leg uit – principe” voor de keuze van enkeldekstreinen. Wij willen zeer goed onderbouwd begrijpen waarom. Het gaat over honderden miljoenen aan nieuwmaterieel voor de komende decennia.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Extra spoor niet enige oplossing om drukte aan te pakken’”

Gabriël Hoezen|20.09.19|10:03

Er is al een snelwegbus tussen Utrecht en Breda. Die doet er een uur en twintig minuten over. (ruim een kwartier langer dan de huidige trein met omweg) Hiervan kost het al 15 minuten om Utrecht uit te komen en 10 minuten om Breda in te komen (bron 9292). Om dit een beetje te versnellen moeten de steden flink overhoop gehaald worden.
Bussen zijn vaak geen alternatief voor snel vervoer van grote reizigersstromen.

Pat Rick|20.09.19|14:58

Alles concentreren in de randstad maakt het daar extra duur. Ruimtegebrek en verwevenheid maakt dat infra uitbreidingen bovendien veel meer risico’s met zich meebrengen.

Daarom is er een belangrijke andere optie: het herverdelen van functies over land. We zien dat een stad als Utrecht de stromen niet meer aankan. De Uithoflijn is nu al te klein ondanks 100 miljoen extra. Dus moeten instellingen, congressen verhuizen naar A’foort, Den Bosch, Zwolle of Eindhoven.

Henk Angenent|27.09.19|11:14

O jee, opnieuw een christenpoliticus die het licht heeft gezien. Het wil er bij die mensen maar niet in dat er meer spoor nodig is. Tegelijkertijd gooien ze wel miljarden weg aan nieuw asfalt (Blankenburgtunnel, A16/A15, A15, RijnlandRoute, diverse projecten rond A’dam, A27, om er enkele te noemen). Wanneer bevrijden die politici zich nu eens van hun ideologie en gaan ze hun gezonden verstand gebruiken?

Paul Lamote|30.09.19|13:00

Bussen zijn geen alternatief voor treinen.

kees boer|02.10.19|15:37

Het zal er wel een keer naar toe moeten om in Almere een nieuwe woonkern moet worden gevestigd nabij de A 27 en dat die ontsloten wordt door de Stichtse Lijn die vlak na de eeuwwisseling sprake van was ;gezien de provincie Flevoland immers is aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen

Alexander de Boon|04.10.19|13:45

Die spoorlijn Utrecht-Breda is wel degelijk nodig. Jammer dat er alleen naar de kosten worden gekeken, kan er namelijk niks aan doen dat ik het mooie rivierengebied woon en dat dit nu eenmaal bruggen bouwen betekend. Uit onderzoek blijkt wel degelijk dat er voldoende gebruik gemaakt gaat worden van die lijn (top 10!).
Maar veel belangrijker is het robuuster maken van het bestaande netwerk door een alternatieve lijn bij werkzaamheden te hebben voor Amsterdam Antwerpen en Utrecht Den Bosch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.