EU trekt bijna 13 miljoen uit voor Wunderline

Werkzaamheden aan het spoor. Foto: Archief OVPro.nl
Werkzaamheden aan het spoor. Foto: Archief OVPro.nl

Brussel stelt 12,6 miljoen euro beschikbaar aan Nederland de zogeheten Wunderline, een directe verbinding tussen Groningen en Bremen. Dit draagt bij aan het versnellen van de reistijd tussen de twee steden omdat de trein sneller kan gaan rijden. Het streven is dat reizigers in 2024 in ongeveer twee uur tussen Bremen en Groningen kunnen reizen.

Een snellere grensoverschrijdende verbinding tussen de twee steden moet bijdragen aan de regionale economische ontwikkeling en ook een impuls geven aan de verbinding Amsterdam-Hamburg. Het streven is dat reizigers in 2024 in twee uur tussen Bremen en Groningen kunnen reizen. De treinreis moet boven comfortabeler en toegankelijker worden.

Twee miljoen reizigers

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) spreekt over een ‘welkome steun’, omdat dit helpt om betere en snellere spoorverbindingen met omliggende landen te realiseren. Het is de ambitie van de D66-politica om de komende jaren twee miljoen reizigers extra te verleiden de trein te kiezen op korte afstanden in Europa. “Als de nieuwe Europese Commissie straks geïnstalleerd is, zal Van Veldhoven zich in Brussel hard maken voor goede en snelle internationale spoorverbindingen”, aldus het ministerie van IenW.

Zelf investeert het kabinet ook al 17 miljoen euro in de snelle Wunderline, terwijl ook de provincie Groningen geld uittrekt. Samen stellen de twee overheden 100 miljoen beschikbaar en daar komt dus nog 12 miljoen bij vanuit Europa. Hiermee kan een stuk spoor verbeterd worden tussen Groningen via Winschoten naar Leer, wat het mogelijk maakt om hierop tot 130 kilometer per uur te rijden. ProRail en de Duitse spoorbeheerder starten uiterlijk in 2021 met de benodigde werkzaamheden om de verbinding tot stand te brengen.

Het traject staat al langer in de belangstelling van de Europese politiek. Een jaar geleden spraken elf Duitse en Nederlandse Europarlementariërs hun steun uit voor de komst van de Wunderline, de snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. In een gezamenlijke verklaring onderschreven zij het belang van een kwaliteitsverbetering op dit traject.

Spoorgoederenvervoer

In totaal geeft Brussel 18,5 miljoen euro subsidie aan Nederland voor internationale spoorverbindingen. Want Behalve geld voor de Wunderline, krijgt Nederland ook 5,9 miljoen voor de spoorgoederenverbinding tussen Venlo en Kaldenkirchen. Dit moet de internationale bereikbaarheid van Venlo en de regio verbeteren. Als laatste zal Nederland effecten merken van 19,5 miljoen euro die Brussel heeft toegezegd om goederentreinen uit omringende landen stiller te maken.

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “EU trekt bijna 13 miljoen uit voor Wunderline”

kees boer|01.10.19|20:22

Dit zou in een keer goed moeten worden aangepakt,ik zou zeggen toch maar een aquaduct onder het Emskanaal wat ook is nabij Dronten,verder blijkt opnieuw dat het treurig is dat de geplande Zuiderzeelijn is gesneuveld

Wiebe Goossen|01.10.19|18:58

Eens dat dit een extra aanzet zou kunnen betekenen voor de ‘ontbrekende schakel’ Lelylijn/Zuiderzeelijn. Die is ten onrechte steeds gesneuveld en dat infrastructuurfonds kan best iets missen om snelle verbindingen met ‘het noorden’ mogelijk te maken.
En wat betreft Kaldenkirchen-Dülken: dat is ook weer zo’n enkelspooreiland dat allang had aangepakt moeten worden – enkelspoor is op hoofdsporen echt niet meer van deze tijd!

Pat Rick|30.09.19|15:05

Een derde van het geld voor Venlo gaat naar een tunnel bij Vierpaardjes. Hier zijn in het verleden al diverse ernstige ongelukken gebeurd, o.a. doordat mensen niet de lange wachttijden aankonden.

Verder moet DB de echte bottleneck aanpakken: Kaldenkerken – Dulken verdubbelen en de lus bij Viersen aanleggen. Wordt dit weer zo’n ellelang verhaal zoals het derde spoor Emmerik-Oberhausen en herstel van de Friesenbrug over de Eems?

Pat Rick|27.09.19|17:38

Misschien kunnen ze de aanpassingen zo doen dat er in de toekomst met nog hogere snelheden gereden kan worden. Want hiermee zou de Lelylijn dan als HSL tot Hamburg doorgetrokken kunnen worden. Het is een eigenlijk de ontbrekende schakel.

De Lelylijn moet dus niet alleen op zijn binnenlandse merites beoordeeld worden, maar ook op zijn buitenlandse potentie. Infrastructuurfonds?