SNCF wil Thalys en Eurostar fuseren

Treinvervoerder SNCF wil vervoerders Thalys en Eurostar met elkaar laten fuseren om één bedrijf te creëren voor een duurzaam netwerk van Europese hogesnelheidstreinen. Plannen daarvoor zijn onder projectnaam Green Speed gepresenteerd aan de bestuursraden van het Franse SNCF, het Belgische NMBS, het Patina Rail LLP en Hermes Infrastructure. Dit zijn de aandeelhouders van Thalys en Eurostar. 

De Eurostar verzorgt het treinvervoer tussen Amsterdam en Londen via Brussel en Parijs. De Thalys rijdt ook tussen Amsterdam en Parijs, maar daarnaast bijvoorbeeld ook naar Keulen in Duitsland. De twee vervoerders rijden samen 112 treinen per dag en jaarlijks meer dan 18,5 miljoen passagiers. “De gecombineerde kennis en expertise van de collega’s van beide bedrijven, zal zorgen voor een krachtige platform om het Europese netwerk voor hogesnelheidstreinen verder te laten groeien.”

Milieu

Door de verschillende middelen van Eurostar en Thalys samen te voegen – met name de treinvloten en de informatie- en distributiesystemen – kunnen ze beide efficiënter opereren en klanten betere dienstverlening aanbieden, meent SNCF. Bovendien maakt het over de grens reizen met de trein nog gemakkelijker, omdat dit enkele hindernissen zal weghalen. Hierdoor wordt de trein een aantrekkelijker alternatief voor het vliegtuig.

Dit is juist belangrijk vanwege de nadruk op het milieu. Reizigers lijken steeds vaker op zoek naar goede verbindingen per trein en Europese overheden stimuleren de verbetering van grensoverschrijdende treinverbindingen. Voor de fusie definitief wordt, moet er nog goedkeuring komen van de Raden van Bestuur, belangenbehartigers van werknemers en de Europese Commissie.

Hogesnelheidsspoorbedrijf

“De uitdaging van de klimaatverandering en de wens voor meer eco-vriendelijke vervoer, vraagt om een ambitieuze reactie”, aldus Guillaume Pepy, de voorzitter van SNCF. “Het samenbrengen van de krachten van Eurostar en Thalys is onze krachtige reactie hierop. De oprichting van een gecombineerd Europees hogesnelheidsspoorbedrijf zorgt voor een goed alternatief voor wegtransport en vluchten.”

Ook de NMBS is voorstander. “Dit komt op het juiste moment en kan voor alle reizigers voordelig uitpakken”, aldus topvrouw Sophie Dutordoir van de Belgische vervoerder. Het zou spoorexpertise combineren met stabiele aandeeldhouders. De combinatie is gebaseerd op de sterke overtuiging dat, meer dan ooit tevoren, de trein de veiligste, duurzaamste, snelste en meest efficiënte manier is om binnen Europa te reizen.”

Aandeelhouders

De Franse SNCF heeft bij zowel Thalys als Eurostar het grootste deel van de aandelen in handen, namelijk 62 procent bij Thalys en 55 procent bij Eurostar. Ook de NMBS is aandeelhouder bij beide vervoerders. NS is geen aandeelhouder, maar is bij de Thalys wel partner.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “SNCF wil Thalys en Eurostar fuseren”

Wiebe Goossen|01.10.19|18:46

Lijkt wel een goed idee – op voorwaarde dat ook NS mag toetreden! We willen wél een vinger in de pap houden wat internationale reizen aangaat….

kees boer|01.10.19|20:16

Dit lijkt me niet eens zo gek te meer ook voor een flexibeler omloop van het materieel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.