NS presteert steeds beter in de herfst

NS trein over spoor in groene omgeving (foto: NS)
Foto NS

Door onstuimig weer en blaadjes op de rails, is de punctualiteit bij NS in de herfst altijd wat lager dan in de andere seizoenen. Maar sinds 2015 worden de prestaties ook in deze maanden steeds beter. Dat zegt Mischa van der Haar, analist bij het NS Kenniscentrum. De punctualiteit is nog steeds iets minder, maar het verschil met de andere seizoenen is minder groot dan enkele jaren geleden.

“Het aantal treinen dat op tijd rijdt, is in de herfst altijd wat lager; dat is in heel Europa zo”, aldus Van der Haar. “Sinds 2015 laten de herfstprestaties een stijgende lijn zien. Toen was 87,4 procent van de herfstreizigers op tijd, tegenover 90,1 procent over het hele jaar. Vorig jaar was 91,2 procent van de herfstreizigers op tijd, tegenover 92,6 procent over het hele jaar. Reizigers zijn dus niet alleen over het hele jaar steeds vaker op tijd, maar ook in de herfst.”

Extra maatregelen

Verschillende maatregelen moet ook dit jaar grote storingen voorkomen. Net als eerdere jaren rijdt NS geltreinen, die een speciale gel op de rails smeren om ze minder glad te maken. De gel wordt aangebracht voor of na de stations, omdat dit de plekken zijn waar treinen optrekken of afremmen. Bovendien zijn de vertrek- en aankomsttijden op circa vijftien trajecten een minuut aangepast, zodat de treinen langzamer kunnen optreden.

Ook de machinisten zelf dragen hun steentje bij aan de betere punctualiteit. 25 medewerkers hebben vorig jaar namelijk een ‘beste-manier-van-rijden bij herfst’ voor gladde sporen ontwikkeld. Dit is vorig jaar al getest, maar de groep was destijds te klein om meetbare verbeteringen te kunnen waarnemen. Dit jaar zal de proef opnieuw worden uitgevoerd met 54 machinisten langs acht meetpunten. Bij succes kan dit de nieuwe standaard worden in de opleiding van machinisten.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS presteert steeds beter in de herfst”

Gert-Jan Hondelink|30.10.19|16:00

Hallo Kees, vroeger hadden treinen een blokkenrem waardoor de wielen werden opgeruwd; daardoor waren de wielen minder glad dan tegenwoordig en hadden ze minder last van blad op de rails. Gladde wielen hebben tegenwoordig de voorkeur omdat dat tot minder geluidsoverlast leidt dan vroeger met een blokkenrem het geval was.

kees boer|24.10.19|20:16

Gelukkig dan maar,echter nog niet te vroeg juichen gezien het meeste blad nog vallen moet;ik moet er wel bij zeggen dat men dat vroeger nooit hoorde van natte bladeren op de rails met vertraging tot gevolg